W tym tygodniu w serii Kolekcja Portalu wspominamy grę Architekci Zachodniego Królestwa. Choć gra jest dość młoda, cała seria stała się już bardzo popularna i niezwykle ceniona. Gry Shema Phillipsa opowiadające o perypetiach władców, architektów, hrabiów i innych mieszczan Zachodniego Królestwa są niezwykle intuicyjne i szybko da się je polubić.
Architekci są pierwszą grą z serii ZK i zarazem najprostszą z nich. Stanowią więc idealny tytuł dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją kolekcję gier euro lekkim, ale niebanalnym tytułem. Tym bardziej, że już w czwartek premiera dodatku do tej gry: Wiek Rzemieślników, który wyprzedał się w szybkim tempie, co świadczy o dużej popularności serii.
Niełatwe życie Architekta
Zawód architekta nie należy do najłatwiejszych. Wznoszenie nowych budynków, renowacja Katedry, pozyskiwanie potrzebnych surowców i dodatkowo pracownicy, o których tak ciężko. W tym wszystkim nie pomaga sam król, który co chwilę pobiera od was podatki i kontroluje nasze działania. Myślisz, że zwyciężysz jako wzór cnót i nie skusisz się atrakcyjnymi ofertami czarnego rynku? Pamiętaj – w więzieniu miejsca nie brakuje! Możesz wpaść w złe towarzystwo złodziei i szemranych handlarzy.
Jako królewscy architekci, będziecie rywalizować, by zaimponować królowi i zachować swój szlachetny status, budując różne konstrukcje na jego nowych włościach. Musicie zbierać surowce, zatrudniać pomocników i mieć oko na robotników. Nastały zdradzieckie czasy; rywalizujący architekci uczynią wszystko, by spowolnić twój postęp.
O mechanice
Architekci Zachodniego Królestwa to unikatowe podejście do mechaniki rozmieszczania robotników (worker placement). Każdy gracz ma aż 20 Robotników. W każdej turze umieszcza tylko jednego z nich na Planszy Głównej, a im częściej gracz odwiedza tę samą lokację, tym więcej ma z niej korzyści. Przykład: Umieszczenie pierwszego Robotnika w Lesie da Graczowi 1 Drewno. Umieszczenie drugiego da mu już 2 sztuki Drewna. Za trzecim razem 3 Drewna, i tak dalej.
Ale nie ma tak łatwo!
Równolegle istnieje mechanika pojmania robotników. Gracz, który odwiedzi Plac Miejski nakłania miejscowych do pojmania wybranej grupy robotników z dowolnego pola, a w późniejszej turze może ich wszystkich wtrącić do Więzienia, otrzymując 1 Srebrnika za każdego z nich.
Dlatego gromadzenie robotników na jednym polu daje oczywiste korzyści, ale jednocześnie sprowadza spore ryzyko pojmania i zablokowania robotników na jakiś czas. Planuj dokładnie swoje ruchy i utoruj sobie drogę do zwycięstwa!
W Architektach Zachodniego Królestwa celem każdego gracza jest posiadanie największej liczby Punktów Zwycięstwa (PZ) na końcu gry. Punkty zdobywane są poprzez budowanie różnych Budynków oraz postęp prac nad Katedrą. W czasie gry gracze będą musieli dokonać wielu moralnych wyborów. Pomimo, że ich poziom Cnót będzie oceniany dopiero na koniec gry, muszą zachować ostrożność. Kilka szemranych umów tu i tam może wydawać się błahostką, ale posuńcie się za daleko, a zostaniecie ukarani. Gra kończy się, gdy zostanie wybudowana ustalona liczba konstrukcji.
Nowe gry z serii
Już w czwartek swoją premierę będą miały 3 gry z serii Zachodnich Królestw. Przybliżamy te tytuły w kilku słowach i podpowiadamy, jakich graczy zadowolą szczególnie.
Do tej pory nakładem Portal Games ukazały się dwie z nich: Architekci i Paladyni Zachodniego Królestwa, a w ten czwartek oficjalną premierę będą miały trzy kolejne:
- Architekci Zachodniego Królestwa: Wiek Rzemieślników
- Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa
- Kroniki Zachodniego Królestwa.
Oto kilka słów o każdej z gier:
Nowe gry z serii Zachodnich Królestw – dla kogo są i czym się między sobą różnią
Zobacz wszystkie gry z serii w sklepie Portal Games