BLOG: Już tu kiedyś byłem

Kolejny wpis z blogu Ignacego, tym razem z serii Dzienników Projektanta, na temat walki w artefaktach Obcych. Zapraszamy do lektury:


Dziennik Projektanta Artefaktów Obcych – Już tu kiedyś byłem

Dawno temu, w 2011 roku, napisałem artykuł o moich problemach przy projektowaniu bezpośredniej interakcji i walki w 51. State. Miesiącami bezskutecznie próbowałem podejść do problemu – każda reguła, jaką wymyśliłem psuła grę. Gry o budowaniu silniczków są ogólnie rzecz biorąc bardzo delikatne – jeden gracz buduje silnik, drugi zsyła atomówkę, niszczy kilka kółek zębatych i całość przestaje działać.

Poczucie spełnienia, duma ze zbudowania czegoś fajnego znika. To nie jest dobra zabawa.

Artefakty Obcych to gra o budowaniu silniczków. Budowanie silniczków w klimacie latających statków kosmicznych, strzelających atomówkami. Gdy zasiadałem do prototypu, czułem się jak Tom Cruise w Edge of Tomorrow. Już tu kiedyś byłem, pomyślałem sobie. Już tu kiedyś byłem.

***

Prototyp, który otrzymaliśmy od Trefla miał bardzo proste zasady walki – gracz kupował statki wojenne za $. Każdy statek zwiększał twoją Siłę Ataku. Następnie, gdy dociągnąłeś kartę Okazji do Ataku, mogłeś zaatakować gracza z niższą siłą i zabrać mu jeden jego punkt zwycięstwa. Jeśli on lub ona nie mieli PZ, nic się nie działo.

Żenada.

Rozpoczęły się prace.

1 zmiana:
Jeśli on lub ona nie ma PZ, weź 1 PZ z rezerw. Wciąż słabe, ale przynajmniej zawsze zdobywasz punkty, kiedy atakujesz.

2 zmiana:
Możesz atakować w dowolnej chwili. Nie trzeba było już dociągać karty Okazja do Ataku. Mnie żałosne. Ale zbyt silne. Strategia oparta na walce przynosiła teraz bardzo dużo PZ.

3 zmiana:
Statki nie zwiększają już siły ataku. Kupujesz statki za $ i potem uzbrajasz je w torpedy (czerwone zasoby). Każdy statek ma inną liczbę możliwych torped. Torpedy zwiększają Siłę Ataku. Całkiem klimatyczne. Całkiem potężne. Każdy chce atakować i zdobywać za to dużo PZ.

4 zmiana:
Torpedy są jednorazowe. Kiedy atakujesz, odrzucasz je. Całkiem klimatyczne. Mniej potężne. Kiedy jeden gracz wystrzeli swoje torpedy, jest bezbronny i inni go atakują. Ludzie nie chcą więcej atakować.

20 zmiana:
Kiedy atakujesz, zamiast PZ blokujesz przeciwnikowi jedną z jego kart. Ataki nie są już żenujące. Są prawdziwym zagrożeniem. Frustracja obrońcy rozpoczyna się.

33 zmiana:
Możesz zaatakować obcych, by zdobyć PZ i karty Artefaktów Obcych. Gracze mają szansę na zdobycie mocy obcych – są szczęśliwi.

37 zmiana:
Nie ma więcej Torped. Nie kupujesz już statków. Budujesz je za czerwone zasoby. Zasady stały się znacznie prostsze. To dobrze.

49 zmiana:
Możesz wysłać statek aby zaatakował Obcych lub graczy. Jeśli atakujesz gracza, kładziesz mu na karcie żeton blokady. Mniej frustracji dla obrońców. Więcej opcji dla atakującego. Wygląda na to, że jesteśmy w domu…

***

Interakcja pomiędzy graczami zawsze prowadzi do problemów. To mieszanie ognia i wody. To poszukiwanie zasad, które uczynią atakowanie innych wartościowym, ale jednocześnie nie sprawią, że obrońca wyjdzie z siebie i stanie obok.

To spore wyzwanie zwłaszcza w grach o budowaniu silniczków. Strategia opierająca się na atakowaniu musi być dostatecznie skuteczna i interesująca. A jednocześnie musi być na tyle subtelna, aby nie zepsuć zabawy budowania silniczka. Patrzenie, jak idiota po drugiej stronie stołu co chwilę niszczy ci twój silnik nie jest fajne.

Siłowaliśmy się z zasadami walki dla Artefaktów Obcych przez długie miesiące. Był to najczęściej zmieniany element gry.

Jaki jest ostateczny werdykt?

Możesz atakować Obcych. Zdobędziesz Artefakty Obcych i PZ. Jest to sensowna strategia na zdobywanie PZ. Zachęcamy nastawionych bojowo graczy do atakowania Obcych.

Możesz atakować innych graczy. Położysz na ich kartach żetony blokady. To ich spowolni, utrudni im kombosa, będą musieli płacić $ za każdym razem, kiedy będą chcieli użyć tego kombosa. Nie jest to jednak koniec świata, ale precyzyjny atak może ich zaboleć. Zachęcamy graczy do jednego czy dwóch, dobrze zaplanowanych ataków.

Chcesz PZ? Atakuj Obcych.
Któryś z graczy zaczyna odstawiać peleton? Wbij mu kij w szprychy.
Czy udało nam się połączyć ogień i wodę?
Mam nadzieję.

***

Jakie jest twoje zdanie? Jakie są, twoim zdaniem, dobre przykłady gier opartych na budowaniu silniczka, które posiadają sensowne zasady walki?


Oryginalny wpis pochodzi z bloga BTTS na BGG: https://boardgamegeek.com/blogpost/69768/alien-artifacts-gdj-ive-been-here

Share this

Zostaw komentarz