Felieton “Ostatnia Wiadomość” – w poszukiwaniu źródła miodu

Próbuję rozgryźć, na czym polega fenomen tego, jak dobrze Ostatnia Wiadomość działa z dzieciakami. Może chodzi o to, że mogą zagrać przeciwko dorosłym i mieć równe, albo i większe szanse na wygraną? Albo sęk w tym, jak gra daje furtkę do bycia złośliwym, ale w taki sposób, że nie psuje to zabawy, tylko stanowi jej część? Może to zasługa trybu kooperacyjnego: rola zgadywaczy może być przydzielona kilku osobom, które muszą się dogadać, zanim wytypują sprawcę?

Dwa słowa o samej grze. W Ostatniej Wiadomości mamy barwne plansze z maaasą postaci. Jeden z graczy – świadek – musi przekazać podpowiedzi, tak by dało się zlokalizować jedną, wybraną z tłumu sylwetkę. Do podpowiadania służy mu mazak i tabliczka suchościeralna podzielona na 9 pól. Drugi gracz – rabuś – co turę zamazuje część pól, tak że podpowiedź dociera do odgadujących mocno niekompletna. I wreszcie trzeci gracz lub grupa graczy to detektywi, którzy co rundę próbują odgadnąć właściwą postać. Co rundę świadek ma 30 sekund na wykonanie bazgrołów, na podstawie których detektywi rozszyfrują, o kogo może chodzić, i to pomimo tego, że rabuś wymaże im ładny kawałek podpowiedzi. Proste, prawda?

Wróćmy do poszukiwania źródła magii w Ostatniej Wiadomości. Może właściwy trop powiedzie nas do obrazkowych książek – zabawek? 

Inspiracją dla Ostatniej Wiadomości jest “Gdzie jest Wally?” i jego rozmaite klony. Z tym że zamiast szukać jednego bohatera, gracze co partia szukają kogoś innego. Kogoś, kogo tożsamość jeden z nich stara się za wszelką cenę utrzymać w tajemnicy.

Inną inspiracją jest seria “Wielkie poszukiwania zwierząt” i jej nowsze odpowiedniki. Tyle że zamiast znaleźć 77 pingwinów królewskich albo 2 szkaradnice, musimy poruszać się w tłumie mniej lub bardziej podobnych do siebie postaci. 

Twórcy Ostatniej Wiadomości stosują sprytny, popularny ostatnio w świecie gier planszowych trik. Biorą popularną, nie-grową zabawę i ją gamifikują: obkładają zasadami tak, by nie straciła na swej istocie, a zyskała nowy, growy wymiar. To samo twórcy Pakala robią z klasyczną, plastikową układanką, twórcy Labiryntów – z wykreślaniem labiryntu na planszy, albo autorzy Słowołaków z samochodową grą w 20 pytań.

Ostatnia Wiadomość robi to szczególnie wdzięcznie. Dostajemy takie “dwa w jednym” – i poszukiwankę, i grę towarzyską. W dodatku oba komponenty wzajemnie się napędzają. I poszukiwania są coraz ciekawsze, w miarę jak poznajemy grę i swoich współgraczy i poszukujemy na podstawie coraz lepszych podpowiedzi z jednej strony, a coraz trudniejszych do zidentyfikowania sprawców z drugiej. I aspekt towarzyski zręcznie podsycają rola rabusia-sabotażysty, klepsydra redukująca czas podpowiedzi, czy możliwość gry w większym gronie i wspólnego rozkminiania wybrakowanych wiadomości. 

Może i pomysł stojący za grą jest prosty, ale – do licha! – udało się go naprawdę dobrze zrealizować!

Autor: Rafał Szyma

Gra czeka tu: https://sklep.portalgames.pl/pl/p/Ostatnia-Wiadomosc/2978

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.