Dead by Daylight – dziennik projektanta cz. 2

Brad Talton, autor Dead by Daylight opowiada o początkach prac nad grą. Oto kolejna część Dziennika Projektanta!

W Level 99 Games tworzymy gry w dwóch fazach.
1. Projektowanie – to etap planowania i testowania pomysłów. Upewniamy się, że reguły i główne pomysły gry są w sam raz.

2. Rozwój – to etap, w którym wypełniamy treścią grę i wygładzamy niedoskonałości w zasadach.

Przez cały ten proces staramy się myśleć o grze jako o produkcie, którego ludzie będą używać. Jedną z interesujących cech gier planszowych jest to, że posługują się nimi gracze. W grze wideo platforma (komputer, konsola lub telefon) jest oddzielna od gracza, ale w grze planszowej gracz jest również odpowiedzialny za zrozumienie i przestrzeganie wszystkich zasad gry.

Z tego powodu jednym z najważniejszych zadań w projektowaniu jest zapewnienie dostępności. Gra nie powinna być zbyt skomplikowana, ani nie powinna być trudna do rozstawienia, nauczenia lub opanowania. Ponadto, komponenty gry również muszą przestrzegać tej zasady. Zawsze dobrze jest używać mniej komponentów, każdego z jasnym celem i organizować je w mniejszą liczbę pudełek. Już na początku zrozumieliśmy, że zasady gry muszą zmieścić się na jednej stronie, chociaż forma tej strony zmieniała się znacznie w trakcie projektowania.

Ten cel jest utrudniony przez aspekt marketingowy – wiele wartościowych gier planszowych bazuje na bogactwie komponentów. Jesteśmy skłonni sporo zapłacić za wspaniałą powieść, bilet do kina lub grę wideo. Jednak większość nabywców w naszej branży nie uznaje samego projektu gry planszowej za wartość wartą ceny. Cena gry planszowej jest ustalana przez rozmiar jej pudełka i zawartych w nim komponentów bardziej niż przez jakikolwiek inny czynnik.

Dlatego musimy budować “produkt” – grę, którą można znaleźć na półkach – równoważąc trzy konkurujące ze sobą wymiary: dostępność, koszt materiałów i pozorną wartość.

Sformułowanie, które zaproponowaliśmy Behavior Interactive, to “Funkcjonalny Przedmiot Kolekcjonerski”. Stało się ono naszą zasadą przewodnią w projektowaniu gry. We wczesnych etapach projektowania mieliśmy plany dla trybu dziedzictwa i rozwoju postaci, podobnie jak w grze wideo. Jednak zdecydowaliśmy się nie podążać za tymi opcjami, ponieważ cokolwiek zmieniałoby grę, byłoby sprzeczne z ideą gry jako przedmiotu kolekcjonerskiego.

W branży gier planszowych istnieje pewna szkodliwa tendencja do tworzenia coraz więcej ilości elementów, nawet jeśli więcej – z perspektywy gracza – oznacza mniej. Faktycznie, rozważaliśmyu pomysł tworzenia osobnych małych pudełek na każdy rozdział Dead by Daylight, ale ostatecznie zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Podobne rozmowy dotyczyły trybu dziedzictwa, pełnej współpracy i trybu solo.

“Zbyt duże, aby grać”, znane również jako “nadmiar na Kickstarterze”, to powszechny problem, który dręczy nowoczesne gry planszowe. W przypadku Dead by Daylight postanowiliśmy, że stworzenie najlepszej możliwej gry oznacza stworzenie gry o właściwym rozmiarze – jednego pudełka z wszystkim, w rozsądnej cenie, bez masy trybów, wariantów i opcji.

Nasz sposób postępowania przy cięciu zawartości jest dość rygorystyczny. Jeśli 80% graczy nigdy nie użyje jakiegoś komponentu/trybu/postaci, to nie będziemy go uwzględniać. Ponadto, jeśli ten komponent/tryb/postać nie prowadzi do zabawy w 95% przypadków, nie będziemy go uwzględniać.

Wszystkie te kwestie połączyły się, gdy projektowaliśmy nie tylko grę, ale także produkt, który ją dostarcza na twój stół. Jestem naprawdę dumny z końcowego produktu, który stworzył nasz zespół. To świetna gra w świetnej cenie. Ale to także właściwa ilość gry – mnóstwo możliwości powtórnego grania bez nadmiaru elementów.

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.