Danilo: Kilka miesięcy po wydaniu Wendake w 2017 roku ten sam wydawca poprosił mnie, abym pomyślał o grze „rodzinnej” z takim samym mechanizmem wyboru akcji jak „tris”, co było cechą charakterystyczną Wendake.
Miałem już pomysł na grę polegającą na rozmieszczeniu pracowników, w której nigdy ich nie odzyskujesz, ale zamiast tego przenosisz z jednego obszaru do drugiego, aby dzięki temu zoptymalizować akcję, którą chcesz wykonać w danym momencie. Jeśli chodzi o scenerię i klimat, pomyślałem o stworzeniu spin-offu Wendake (konkretnie skupiającego się na bobrach) i wprowadziłem mechanizm podobny do Connect Four (pol. Czwórki) do budowy tamy. Tak narodziła się w 2018 roku „The Beavers of Wendake”, gra przeznaczona wyłącznie dla dwóch graczy z silną interakcją w budowie tamy na siatce Czwórek.
W tym samym okresie rozpoczęliśmy już pracę nad dodatkiem Wendake: New Allies, więc prototyp Bobrów wylądował w szufladzie. Natomiast kiedy inny projekt Anunnaki: Dawn of the Gods dobiegał końca, przesłałem ten schowany prototyp do Tabletop Simulator i poprosiłem Simone Luciani, aby go wypróbował.
Jednakże reszta gry nadal wydawała się nieco trudna i była to gra dla wyłącznie dla dwóch graczy, więc zaproponowałem Danilo, abyśmy wspólnie wymyślili ją na nowo.
Danilo: Natychmiast rozpoczęliśmy pracę nad projektem, a ponieważ miała to być gra dla maksymalnie czterech graczy, usunęliśmy planszę Czwórek i przekształciliśmy konstrukcję tamy, która teraz miała swoje miejsce na heksagonalnej mapie.
Simone: Nie jestem pewny, jakie było moje skojarzenie mentalne pomiędzy bobrami a Sekretem IZBY. To film, który bardzo kocham, ale kiedy myśleliśmy o scenerii pełnej bobrów, ta okazała się zbyt lekka na grę, która powoli stawała się średniej ciężkości planszówką. Pomyślałem, że ten nowy kierunek może się sprawdzić.
Dużo pracowaliśmy nad systemem eksploracji, aby stworzyć narracyjny sens „odkrycia”, jednocześnie opracowując karty, które teraz reprezentują wynalazki inteligentnych szczurów. Stworzyliśmy początkowy zestaw z wieloma kombinacjami i ikonami, przez co dopasowanie wszystkich elementów było trudnym zadaniem. Miesiąc po miesiącu opracowywaliśmy zupełnie nowe karty, aż osiągnęliśmy 180 sztuk, każda inna od drugiej.
Od pierwszych testów wydawał się to prosty, aczkolwiek naprawdę przekonujący system. Wielu testerów, którzy wypróbowali grę tylko w tej wersji, uznało właśnie ten system za jedną z najmocniejszych stron! Poddaliśmy planszówkę licznym testom, po drodze wprowadzając pewne zbalansowanie i udoskonalenia, aż w końcu otrzymaliśmy grę, która naprawdę nam się podoba!
Link do gry: https://sklep.portalgames.pl/szczury-z-wistar