Podsumowanie 2018 i zapowiedź 2019 roku w Portal Games

2018 był rokiem niezwykłym, spiął w sobie gigantyczne, historyczne sukcesy Portal Games z gigantycznymi, historycznymi wręcz wpadkami; był troszkę jak ten sos – słodko kwaśny. Trudno go dziś ocenić, potrzeba nam na pewno lepszej perspektywy, kilku lat odsapki od tych wydarzeń. Niemniej, spróbujmy!

Z czego jesteśmy dumni…

1. #Detektyw
Rok 2012 zmienił Portal Games dzięki Robinsonowi, rok 2014 zmienił wydawnictwo dzięki Osadnikom, teraz po czterech latach ponownie, rok 2018 to moment, kiedy osiągamy z naszym projektem gigantyczny międzynarodowy sukces. Rekordowy nakład, wiele międzynarodowych edycji i przejmująca fala pozytywnych recenzji i opini stawiają Detektywa tuż obok naszych dwóch poprzednich klasyków, gier, z którymi – obok Neuroshimy Hex – Portal Games jest jednoznacznie kojarzony. Tak jak w przypadku Robinsona i Osadników ponownie sprawiamy, że gracze z Polski mogą być dumni, polski produkt, polski projekt jest na ustach wszystkich fanów gier planszowych na świecie.

2. #Katalog
Im dalej w 2018, tym jaśniejsze dla graczy stawało się, że Portal przygotował na ten rok niesamowite tytuły, że okrzepliśmy w pozyskiwaniu licencji, że uważnie przyglądamy się każdemu tytułowi jaki sprowadzamy do Polski, a to, na co się decydujemy to gry tylko z najwyższej półki. Polskie edycje gier strategicznych (Rising Sun, Inis), familijnych (ExLibris, Gizmos, Bolidy), czy wybranych największych hitów z zachodnich rynków (Fotosynteza, Zombicide, Decrypto) okazały się bez wyjątku wielkimi przebojami. Zamykamy rok z wyprzedanymi nakładami (lub końcówkami nakładów) wielu gier wydanych w 2018. Rising Sun, Inis, Fotosynteza, Zombicide, Decrypto zniknęły z naszych magazynów i trafiły na stoły tysięcy graczy w Polsce. Dziękujemy.

3. #Otwartość
Niezmiennie pozostajemy najbardziej otwartym dla fanów wydawcą gier w Polsce. Co tydzień prowadzimy bezpośredni live stream z siedziby wydawnictwa, komunikujemy się z wami na żywo rozmawiając z wami o grach planszowych, co tydzień też nagrywamy podcast, jesteśmy obecni na wszystkich najważniejszych platformach social media, na Facebooku, Instagramie, Twiterze, plotkujemy z fanami planszówek, jesteśmy otwarci, transparentni i codzienie dzielimy się z Wami naszą pasją.

Z czego nie jesteśmy dumni…

1. #Błędy
W roku 2018 doszło do apogeum błędów w tłumaczeniach gier, które wydajemy na polskim rynku. Zawaliliśmy polskie edycje gier Rising Sun, Inis oraz Aeon’s End, drobnych błędów nie ustrzegło się także kilka innych produkcji (m.in. dodruk Robinsona, Bolidy). W roku 2018 wydaliśmy 30 nowych produktów, z czego 3 miały poważne błędy, a kilka innych drobne, to stanowi ponad 10% całej naszej działalności wydawniczej. Rok 2018 przyniósł wiele zmian i korekt w procesie przygotowywania polskich edycji gier. Żaden z tłumaczy oraz korektorów pracujących nad tymi projektami już nie współpracuje z Portal Games. Do każdego z nowych projektów, które ukażą się w 2019 wydelegowany został dedykowany zespół odpowiedzialny za finalną korektę. Czy zmiany pomogą? Czy w roku 2019 Portal Games przestanie być synonimem wydawnictwa, które nie potrafi bez błędów przygotować polskiej edycji gry? Dowiemy się już wkrótce.

2. #Opóźnienia
Wydaliśmy 30 nowych gier i dodatków, o sześć więcej niż w 2017. Niestety, w zapowiedziach i planach było ich o kilka więcej. Na polski rynek nie trafiły w tym roku Mage Knight, Zstąpienie Kami, Muza, dodruk 51. Stanu, ani dodatek do Robinsona. Dla każdego z tych projektów historia potoczyła się inaczej. Mage Knight został opóźniony z powodu błędu w produkcji figurek w Chinach, Zstąpienie Kami zostało opóźnione w transporcie, podobnie jak Muza. 51. Stan czekał na dodruk razem z edycją angielską i niemiecką, a dodatek do Robinsona został przesunięty, bo potrzebowaliśmy więcej niż zakładał wstępny plan na testy i finalną redakcję. Czy w 2019 uda się lepiej zapanować nad tymi historiami? Czy ilość opóźnień zmniejszy się? Dowiemy się już za 12 miesięcy.

3. #PortalGamesDigital
Niestety, kończymy rok 2018 z mniejszą ilością subskrypcji na You Tube niż serwis Geek Factor! Liczymy, że rok 2019 będzie dla nas bardziej łaskawy, i że nasz kanał na You Tube zgromadzi tysiące nowych widzów i prześcigniemy inne serwisy, a przynajmniej, choć Geek Factora… A mówiąc poważnie, w minionym roku – mimo zapowiedzi – nie udało się zaprezentować żadnego produktu stworzonego przez zespół Portal Games Digital. Zarówno aplikacja Tides of Time, jak i zupełnie nowa wersja Neuroshimy Hex, nowa appka do Robinsona Crusoe i kilka niespodzianek, których jeszcze nie ogłosiliśmy – wszystko zostało przesunięte na rok 2019, każdy z tych projektów został opóźniony i zadebiutuje dopiero w 2019.

Co cieszy nas w nadchodzącym 2019

1. #Urodziny
W roku 2019 Portal świętuje swoje 20 urodziny i z tej okazji przez cały rok będziemy organizować wyjątkowe akcje, zaplanowaliśmy masę wydarzeń, konkursów, plebiscyty, specjalne wydawnictwa i wiele innych. Rok 2019 będzie fascynującą wyprawą przez 20 lat istnienia naszej firmy!

2. #Wzmocnienia!
Wielkie zmiany czekają nasz dział w Stanach Zjednoczonych, ogłoszenie w tej sprawie na naszej angielskiej stronie ukaże się w pierwszych dniach stycznia, tymczasem w Polsce do działu rozwoju i projektowania gier dołączył pod koniec 2018 Matt Dembek, a w roku 2019 już w pełnym wymiarze godzin dołączy Joanna Kijanka, która zostanie szefem całego zespołu odpowiedzialnego za rozwój i testowanie naszych gier. Te zastrzyki talentu do zespołu rozwoju gier na pewno zaowocują kolejnymi świetnymi autorskimi projektami.

3. #Premiery
Nowe gry, które ogłosimy na Portalkonie także wprawiają nas w absolutnie fenomenalny nastrój. Wszystko stanie się jasne już w sobotę, 26 stycznia, więc na razie cicho sza, ale uwierzcie nam, przygotowaliśmy dla Was wyjątkowe projekty na 2019! W tym roku Portal Games wyda mniej gier, ograniczyliśmy ilość licencji i tytułów, które wprowadzimy na rodzimy rynek, za to miodność tych gier to mistrzostwo świata!

➡️Jak z Waszej perspektywy wyglądał nasz rok 2018?

Share this

Zostaw komentarz