Blog: Gry planszowe na jesień – zebraliśmy świetne propozycje w jednym miejscu

Zastanawiacie się, w które gry planszowe grać jesienią? Postanowiliśmy wam podpowiedzieć i zebraliśmy planszówki na jesień wydane przez Portal Games w tym zestawieniu, a ponadto w specjalnej kategorii w naszym sklepie. Dzięki temu możecie je znaleźć w jednym miejscu i kupić w promocyjnej cenie ze zniżką. 

Tajemnicze Domostwo

Gra planszowa na jesień powinna być naszym zdaniem wciągająca i klimatyczna, a takie na pewno jest Tajemnicze Domostwo. To kooperacyjna gra skojarzeń dla 2-7 graczy, w której jeden wciela się w ducha i stara się za pomocą kart (podobnych do tych w Dixicie) naprowadzić śledczych na właściwy trop. Zadaniem pozostałych graczy jest rozwikłanie zagadki morderstwa: każdy ze śledczych musi dociec kto, czym i w jakim pomieszczeniu Tajemniczego Domostwa, mógł dokonać straszliwej zbrodni. Gra z miejca stała się hitem bo rozszerzyła definicję tego, czym mogą być gry kooperacyjne i zyskała wielu fanów na polskim rynku. Ukazał się do niej także dodatek: Ukryte Tropy. W naszym sklepie możecie kupić między innymi bonusowy zestaw z kartami motywów.

Dla początkujących, 2-7 graczy, wiek 8+

  • Klimatyczna gra kooperacyjna
  • Bardzo proste zasady
  • Określony czas na rozwiązanie zagadki

Reykholt 

Szklarnie na Islandii, uprawianie warzyw i sielska atmosfera: to kojarzy się z grą Reykholt. Jest to jeden z najprostszych tytułów Uwe Rosenberga, autora Agricoli czy Kawerny. To ekonomiczna gra z wyborem akcji, w której budujemy szklarnie, sadzimy w nich warzywa, a potem je zbieramy. Im więcej potrzebnych warzyw mamy, tym dalej możemy się posunąć na torze punktacji, ale uwaga – jedno pole możemy zawsze przeskoczyć za darmo! Gra świetnie skaluje się od 1 do 4 graczy, a im więcej osób wciela się w rolników na Islandii, tym więcej jest dostępnych akcji. Możliwe jest zagranie z dodatkowymi kartami bonusowymi, które można zdobyć i zyskać dzięki temu znaczną przewagę w grze. Wzrok przyciągają kolorowe znaczniki warzyw i grzybów w zgrabnych skrzyneczkach.  

Dla początkujących, 1-4 graczy, wiek 12+

  • Gra autora Agricoli, Uwe Rosenberga
  • Piękne grafiki, znaczniki i skrzyneczki
  • Ciekawa mechanika punktowania

New Frontiers

New Frontiers to bardzo regrywalna gra strategiczna autorstwa Toma Lehmanna, znanego fanom Race for the Galaxy. Gigantyczne pudło mieści w sobie 4 kilogramy świetnej jakości komponentów i zapewnia rozrywkę na długie godziny. New Frontiers to idealna gra planszowa na jesień dla miłośników eksploracji kosmosu i podboju obcych planet. Wybór akcji przypomina ten w grze Puerto Rico: każdy gracz jawnie wybiera akcję i rozpatruje ją razem z bonusem, a kolejni gracze wykonują tę samą akcję, ale już bez bonusu. Można m.in. odkrywać nowe planety i kolonizować je lub podbijać oraz pozyskiwać technologie, wytwarzać dobra i je sprzedawać. Kombinacje planet i technologii są nieskończone, a tworzenie swojego silniczka dla osiągnięcia wybranego celu, daje ogromną satysfakcję. 

Dla zaawansowanych, 2-5 graczy, wiek 14+

  • Wciągająca, regrywalna i mocna gra
  • Ogrom możliwości doboru strategii
  • Ciekawa mechanika wyboru akcji

Teotihuacan

Planszówka na jesień w klimacie starożytnego miasta Azteków? Ta będzie idealna! Teotihuacan to niesamowicie regrywalna i dobrze skalowalna gra euro od 1 do 4 graczy z mnogością strategii i wieloma drogami do zwycięstwa. Gracze poruszają się wokół planszy swoimi robotnikami wybierając dostępne akcje: budują piramidę i zdobienia na niej, pozyskują surowce i opracowują technologie. Ofiarowanie swojej pracy bogom pozwala zdobyć ich błogosławieństwo, ale stawianie wielkiego azteckiego miasta wymaga także ofiary: robotnicy giną i dokonują wstąpienia. Wygrywa ten gracz, który poradzi sobie najlepiej i przed ostatnim zaćmieniem zgromadzi najwięcej punktów. Gra zyskuje jeszcze więcej głębi wraz z dodatkami: w cieniu Xitle i Późny Okres Preklasyczny.

Dla zaawansowanych, 1-4 graczy, wiek 14+

  • Dopracowana mechanika rondla akcji 
  • Wiele możliwych dróg do zwycięstwa
  • Tryb dla jednego gracza

Escape Tales

Połączenie escape roomu z komputerowymi grami point and click, w których przeszukiwało się pokoje, zdobywało przedmioty, łączyło je z innymi, rozszyfrowywało tajemnicze kody i przechodziło z jednego pomieszczenia do drugiego. Escape Tales to seria kooperacyjnych gier karcianych z księgą skryptów, które skupiają się na opowiedzeniu historii, eksploracji i rozwiązywaniu zagadek. Gra ma wiele linii fabularnych i zakończeń: to od waszych decyzji zależy, jaki los spotka bohaterów. W Rytuale Przebudzenia gracze wcielają się w rolę Sama, którego córka od kilku miesięcy jest w śpiączce, a lekarze nie potrafią wytłumaczyć przyczyny takiego stanu. W Low Memory przeniesiecie się do roku 2060, w którym jeżdżą autonomiczne pojazdy, a wspomnienia człowieka mogą być digitalizowane. Elizabeth budzi się w swoim domu strzeżonym najnowszymi technologiami, wokół panuje bałagan, a ona nie pamięta zupełnie nic…

Dla początkujących, 2-4 graczy, wiek 12+ (Rytuał Przebudzenia), 16+ (Low Memory)

  • Wciągające historie  
  • Wiele możliwych zakończeń
  • Mnóstwo zagadek logicznych

Die Macher

Idealna gra euro na długie jesienne wieczory będąca synonimem tego, czym powinny być gry strategiczne. Die Macher to absolutny klasyk, w który po raz pierwszy wydano w 1986 roku! Gracze wcielają się w szefów partii niemieckiej sceny politycznej i prowadzą je do zwycięstwa. Brzmi tak samo fascynująco jak patrzenie jak beton schnie, tymczasem nie ma to z nudą nic wspólnego. Jeśli myślisz, że nie zainteresuje cię przekonywanie elektoratu w poszczególnych niemieckich Landach, daj tej grze szansę. Gracze nie mają pełnej informacji o zainteresowaniach wyborców i zarządzają ryzykiem. Mogą też (jakże to prawdziwe), zmieniać swój program jak wiatr zawieje pod wyborców 🙂 A nade wszystko podoba mi się to, że wyniki sondaży są modyfikowane przez efekty Akcji Gabinetu Cieni. Wszystkie te i wiele innych małych mechanik sprawiają, że do tej gry chce się wracać.

Dla zaawansowanych, 3-5 graczy, wiek 12+

  • Ponadczasowy klasyk z 1986 r.
  • Zarządzanie ryzykiem 
  • W bonusie karty pomocy dla graczy

Inis

Inis zachwyci was doskonałym oddaniem klimatu celtyckich legend, nastrojowymi ilustracjami i misternie wykonanymi figurkami. Unikatowy sposób prowadzenia rozgrywki sprawi, że naprawdę poczujecie atmosferę irlandzkich mitów. Historia opowiada o klanach, które opuściły Irlandię i udały się na poszukiwanie nowych ziem, a teraz zdobyły nowy ląd i muszą wybrać jego króla. Każdy z graczy jest pretendentem do tego tytułu, a wygraną może osiągnąć na trzy różne sposoby. W tej bardzo wciągającej i dość prostej grze, dobiera się karty i zagrywa je, według zawartego na nich opisu. Ciekawy system walki wprowadza możliwość wyrzucenia karty z ręki albo skasowania jednostki w momencie ataku. 

Dla zaawansowanych, 2-4 graczy, wiek 14+

  • Gra karciana z mechaniką area control
  • Dobrze oddany klimat celtyckich mitów
  • Różne drogi do zwycięstwa

Wyspa Przygód

Najnowsza gra planszowa na jesień od Portal Games, czyli Robinson Crusoe w lżejszej wersji. Jeśli tęsknicie za plażami i palmami, ale z powodu obecnej sytuacji wakacje musieliście spędzić na działce pod gruszą, Wyspa Przygód jest właśnie dla was. W tej prostej rodzinnej grze karcianej musicie sprostać wyzwaniom, jakie rzuca wam wyspa. Przeżyjecie pięć przygód, a każdej z nich odpowiada jedna talia. Na początku odkrywacie kilka kart, które symbolizują różne lokacje i wysyłając na nie pionki, wykonujecie przedstawione na nich akcje. Pozyskujecie drewno, pożywienie, eksplorujecie wyspę i odkrywacie kolejne lokacje: podobnie jak w Robinsonie Crusoe: Przygodzie na Przeklętej Wyspie. Podejmując niektóre decyzje odkrywacie zupełnie nowe talie kart, które wprowadzą do historii nowe elementy. Przygody łączą się w kampanię, ale w powodzeniem możecie zagrać w Wyspę Przygód jeszcze raz po zakończeniu ich wszystkich. 

Dla początkujących, 2-5 graczy, wiek 10+

  • Rodzinna gra o przetrwaniu na wyspie
  • Asymetryczne zdolności postaci
  • Możliwość „zapisu” stanu gry

Roll for the Galaxy

Kolejna w tym zestawieniu gra Toma Lehmanna, wcześniejsza względem New Frontiers, ale wydana później niż Race for The Galaxy. Roll for The Galaxy to gra kościana dla 2 do 5 graczy o budowaniu kosmicznych imperiów. Kości symbolizują robotników, którzy rozwijają nowe technologie, kolonizują planety, produkują dobra lub sprzedają je. Na początku każdej rundy gracze rzucają w sekrecie swoimi kośćmi robotników, aby określić zadania, jakie będą wykonywali w danej rundzie. Następnie każdy z graczy wybiera jednego z robotników do aktywowania jednej z pięciu akcji, po czym wszyscy gracze jednocześnie ujawniają swoje plany.

Dla zaawansowanych, 2-5 graczy, wiek 13+

  • Część kosmicznej serii Toma Lehmanna 
  • Mechanika ukrytego wyboru akcji
  • Tworzenie silniczka technologii i planet

Ishtar

W grze Ishtar sadzicie ogrody Babilonu na… pustyni. Brzmi abstrakcyjnie? Ale ile w tym frajdy! Zadaniem graczy jest stopniowe układanie ogrodów na planszy złożonej z okrągłych pól i zbieranie bonusów: kolorowych klejnotów, za które można zdobywać usprawnienia i sadzić drzewa dostarczające kolejnych punktów zwycięstwa. Gra ma niesłychanie ładne komponenty, które dosłownie pożera się wzrokiem. Ma niski próg wejścia i z powodzeniem można ją kupić jako grę rodzinną. Zadowoli zarówno poczatkujących graczy jak i tych doświadczonych: dopracowywanie swojej strategii daje mnóstwo satysfakcji. Zabieranie innym najlepszych pól na planszy stanowi ciekawy element negatywnej interakcji.

Dla początkujących, 2-4 graczy, wiek 14+

  • Strategiczna gra area control 
  • Mechanika wykładania kafelków
  • Wyróżniające się komponenty 

Root

Jeśli chodzi o klimat i tematykę, Root to idealna gra planszowa na jesień. Są zwierzątka, las i liście spadające z drzew. Wszystko to wydaje się bardzo sielskie, ale w Root wiele jest negatywnej interakcji, w stylu którego nie mają inne gry strategiczne. Jest to jedna z najsłynniejszych gier asymetrycznych. Każda frakcja leśnych zwierząt ma zupełnie odmienne cele i zasady działania. Niektóre z nich są łatwiejsze, a inne trudniejsze w zarządzaniu, a dodatkowych dostarcza dodatek: Plemiona Rzeczne. Wprowadza on do gry dwie nowe frakcje, ale też nowe tryby rozgrywki. Nadają one grze podstawowej jeszcze więcej głębi i regrywalności. Dobrze się składa, bo Root wrócił do naszego sklepu. 24 września premierę będzie miał dodruk gry Root oraz Root: Plemiona Rzeczne, ale gry zamówione w przedsprzedaży wysyłamy już teraz.

Dla zaawansowanych, 2-4 graczy, wiek 10+

  • Strategiczna rywalizacja 
  • Bardzo asymetryczna rozgrywka
  • Dodatek wprowadzający nowe frakcje

No comments yet.

Leave Your Reply

O nas

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawcą gier planszowych. Wśród naszych najsłynniejszych tytułów znajdują się gry Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Nasz Twitter

@dweller_13 @neuroshimahexpl By @GamePendragon We're at Portal are making the Polish edition only
RT @neuroshimahexpl: Doczekaliśmy się ogłoszenia oficjalnej daty premiery gry Last Aurora osadzonej w świecie Neuroshimy, i na szczęście ni…
RT @TrybSolo: This is how “Age if Artisans” for “Architects of the West Kingdom” looks on the table 🤩 A great expansion! #trybsolo #boardg…

Newsletter