Dziś premiera Ethnos! Z tej okazji mamy dla was artykuł Ignacego Trzewiczka o tym, w jaki sposób gra trafiła do wydawnictwa Portal i o czym w ogóle jest.
Dokładnie pamiętam demo Ethnos na Gen conie 2016. Siedziałem w biurze CMON z Guilherme Goulart i ze spokojem obserwowałem jego walkę z Ipadem, na którym miał przygotowaną prezentację nowości. “To się nigdy nie zdarza. To nowy Ipad.”
Guilherme nie wiedział, że w mojej obecności psuje się każdy sprzęt, od GPS Boeninga, którym leciałem na wspomniany Gen con, po bramę do parkingu Piotra Jasika, gdy nagrywałem materiał dla GameTrollTV. Jestem katalizatorem technologicznych katastrof.
W końcu Guilherme zresetował Ipada i mocno stremowany rozpoczął prezentację. Kiedy dotarł do Ethnosa, nie mógł gorzej zacząć. “Twórcą tej gry jest autor Libertalii”.
Libertalia to bardzo popularna i dobra gra z jedną tylko wadą — osobiście szczerze jej nienawidzę.
“Twórcą tej gry jest autor Libertalii.” – mówi więc Guilherme – “A autorem ilustracji jest John Howe, twórca ilustracji do Władcy Pierścieni.”
Oho, mają kiepską grę i próbują ją ratować grafikami, myślę sobie i notuję w głowie, że nie bierzemy tego. Po Gen conie przesyłamy do CMON oficjalne potwierdzenie, jakie tytuły będziemy wydawać w Polsce. The Others, Rising Sun, Zombicide. Za Ethnos dziękujemy, ale nie.
***
No więc musiałem napisać do CMON, że przepraszam, ale jestem idiotą. Że jednak chcemy wydać polską edycję Ethnos. Że zagraliśmy i że gra jest rewelacyjna. Że ten tego, Ignacy źle ocenił tytuł po prezentacji na Gen conie. I że w ogóle to jest wina Guilherme, bo miał zepsutego Ipada.
Kilka miesięcy prac nad grą, walki o najlepszą cenę, o najlepszy termin na premierę, pilnowanie dziesiątków detali, z których gracz – ostatecznie, gdy kupuje grę – nie zdaje sobie sprawy. I w końcu jest. We wrześniu Ethnos, dwa lata po tym, jak odrzuciłem propozycję wydania tej gry, jednak trafia w ręce graczy w Polsce. Jaka to gra?
***
Ethnos to gra z gatunku area control. Gracze walczą o przewagi w regionach, z których każdy wart jest inną ilość punktów. Dla każdego z regionów przed grą losuje się jego wartość dla I, II oraz III rundy gry. Jeden region może być szczególnie cenny w I rundzie, lecz potem już gorzej, potem swoje wpływy będziesz chciał mieć w regionie III czy może w II. Zabieg ten – przeze mnie zastosowany w grze Pret-a-Porter – pozwala graczom zaplanować strategię na całą rozgrywkę widzą jak na dłoni, który region będzie najcenniejszy, w którym dokładnie momencie gry. Zaplanuj swoje ruchy dobrze, przechytrz przeciwników i bądź silny, bądź przygotowany na walkę o konkretne regiony w konkretnym momencie gry.
Ethnos to nade wszystko rewelacyjna karcianka. W grze znajduje się 12 unikatowych ras, z których do gry za każdym razem wchodzi tylko 6. Każda z ras ma swoją zdolność, każda w określony sposób pozwala nagiąć reguły i uzyskać przewagę w jakimś aspekcie gry. Czy będziesz “grał na Niziołkach”? Czy “pójdziesz w Czarodziejów”? Czy zwycięstwo dadzą ci “combosy z Orkami”? Za każdym razem, kiedy siadam do Ethnos z zaciekawieniem oczekuję momentu losowania ras i poznania zestawu, którym akurat tego dnia będziemy grali. A później już pozostaje przechytrzyć przeciwnika, dostrzec najlepsze interakcje pomiędzy rasami, zobaczyć jak można najlepiej wykorzystać ten zestaw i w jakie rasy warto iść.
***
Ethnos nie miał wielkiej kampanii jak Blood Rage, czy Rising Sun. Za jego powstaniem nie stoi legendarny Eric Lang, a w pudle nie znajdziecie dziesiątek przepięknych figurek. A jednak gra okazała się jedną z największych niespodzianek roku 2017, została nominowana do Golden Geeka w kategorii Najlepsza Gra Karciana oraz Najlepsza Gra Strategiczna, a sam wydawca – CMON – zaskoczony popularnością gry jest już po jej kilku dodrukach.
Oddajemy w Wasze ręce niezwykły tytuł, tytuł niepozorny, nie rozdmuchany, nie nahajpowany, lecz nade wszystko po prostu świetny.