Poprzez Historię wprowadza trzy filary dodające nowe elementy gameplayu w Osadnikach. Pierwszy z nich jest dobrze znany tym, którzy grali w Osadników w wariancie solo, który opublikowałem jako darmowy dodatek w 2014. Omówię dzisiaj ten element w pierwszym artykule tej krótkiej serii.
Grając w Osadników w trybie kampanii jednoosobowej (darmowy PDF można znaleźć na BGG) lub z dodatkiem Poprzez Historię, czeka cię seria gier kończących się specjalną fazą – Zarządzaniem Prowincjami. Ma to odzwierciedlać kierowanie rozwijającym się Imperium – podatkami, nowymi konstrukcjami i całą resztą!
Podczas kampanii Poprzez Historię, każdy gracz otrzymuje własną planszę, która reprezentuje jego włości. Na planszy znajduje się mapa, na której zaznacza się podbite ziemie i prowincje. Po każdej grze zaznacza się jedno nowe terytorium. Każde z nich ma inny koszt – koszt, który trzeba ponieść, aby wspierać i utrzymać prowincję w kolejnych grach. Dlatego właśnie pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić po zakończeniu rozgrywki w kampanii jest opłacenie kosztu utrzymania każdej Prowincji, którą ma się już w swoim Imperium.
To pierwszy z wielu ważnych wyborów, których musisz dokonać. Czy grając jako Rzym będziesz podbijać Prowincje, których koszt utrzymania jest opłacany w kamieniu? Oczywiście będzie to dla ciebie łatwe do opłacenia, ale jeśli będziesz wydawać kamień na utrzymanie Prowincji, zabraknie go do zdobywania punktów podczas gry.
Podczas gdy kampania posuwa się naprzód, a ty będziesz musiał wydać tuzin zasobów, aby Imperium pozostało nietknięte i utrzymać kontrolę nad wszystkimi Prowincjami, poczujesz się jak Rzymscy Cesarze panujący u schyłku Cesarstwa, którzy wiedzieli, że być może nic nie uratuje ich przed upadkiem.
Po opłaceniu kosztu utrzymania zaczyna się prawdziwa zabawa – dobierasz nową kartę Prowincji. Poprzez Historię zawiera 55 nowych kart reprezentujących różne Prowincje. Wszystkie z nich to karty Produkcji, więc poprawiają one wydajność silnika zasobów Imperium. Grając w kampanii zaczynasz ze wszystkimi swoimi kartami Prowincji już na stole, więc im więcej Prowincji, tym silniejszy start w pierwszej turze. Jednak pod koniec koszt utrzymania da o sobie znać…
To był pierwszy z trzech filarów. Zdobywaj nowe Prowincje po każdej grze. Wprowadzaj je do gry od samego początku i zapewnij sobie świetny start. Niech frakcja Wysp Japonii zacznie produkcję Złota i Kamienia. Zagraj Barbarzyńców produkujących mnóstwo jabłek. Rozkazuj Rzymianom, mającym od samego początku kilka dodatkowych Mieczy w produkcji… Czas na powstanie twojego Imperium. Aż nie można się doczekać, jak to wszystko się dalej potoczy!