Eleven to prawdopodobnie najwierniejsze planszowe odwzorowanie piłkarskiego menedżera. To także soczysta gra euro stworzona z kilku sprytnych, zazębiających się mechanik i rozwiązań. Dziś pod lupę trafiają cztery pierwsze aspekty mechaniki Eleven.
Informacja dla wspierających: nakład polskiej edycji właśnie dociera do Polski. Wbrew naszym oczekiwaniom nie nastąpiło to w połowie października. Natychmiast po przyjęciu nakładu gra zostanie wysłana do hubu, z którego w drugim tygodniu listopada realizowana będzie wysyłka egzemplarzy kampanijnych. Najmocniej przepraszamy!
Dni tygodnia
Na rundę gry składa się kilka tur – i samo w sobie nie jest to żadne zaskoczenie. Ale tury ponazywane zostały dniami tygodnia i tematycznie pogrupowane – a to już naprawdę pomaga w szybkim zorientowaniu się, co i kiedy dzieje się w grze.
Poniedziałek otwiera rundę i dostarcza wszystkich danych, jakich gracz potrzebuje do sensownego zaplanowania rundy. To czas na produkcję dostępnych w niej zasobów i sprytny mechanizm rozpatrywania zdarzeń. Wtorek, środa i czwartek są na akcje graczy: pozyskiwanie i używanie kart oraz na rozbudowę swojego tablaux. W weekend z pomocą rozgrywane są rozgrywki ligowe.
Cała gra nawigowana jest przejrzystym, naturalnym torem, który sprzyja rozplanowaniu niezbędnych akcji. To rozwiązanie z pogranicza mechaniki gry i interfejsu użytkownika – niby nieduża rzecz, ale przekłada się na płynność rozgrywki i obniża nowym graczom próg wejścia w Eleven.
Drogi do zwycięstwa
Eleven daje ci narzędzia do zbudowania własnej drogi do zwycięstwa. Jeśli twoja drużyna rządzi na boiskach i trwale okupuje szczyt tabeli, to świetnie – ale to tylko jedna ze strategii. Traktuj swój klub jak szkółkę z talentami i zarabiaj na ich transferach. Inwestuj w zaplecze i stwórz sprawne przedsiębiorstwo bez większych sukcesów sportowych. Skup się na celach stawianych przez zarząd i w ten sposób wyprowadź swoją firmę na prowadzenie.
Eleven to przede wszystkim rozbudowana gra ekonomiczna, w której zwycięstwo przynoszą decyzje gracza, a nie piłka w siatce.
Sponsorzy
Każdą kartę Sponsora można użyć na różne sposoby, by skorzystać z efektu, który przyniesie ci najwięcej korzyści.
Jednorazowy bonus – choć mniejszy – może być wykorzystany przy każdym zdobyciu karty sponsora. Bonus z kontraktu na tablice reklamowe jest dużo mocniejszy, ale takich kart sponsorów można mieć nie więcej niż 3 na grę. A sponsor, który trafia na koszulkę, daje największy bonus oraz specjalny efekt – ale tylko raz na grę. Wybranie właściwej kombinacji kart Sponsorów może zadecydować o twojej stabilności finansowej.
Dyrektorzy
Na planszy klubu “mieszkają” trzy karty Dyrektorów, którzy każdej rozgrywce nadają kierunek.
Każdy Dyrektor zapewnia unikatową zdolność, bonus lub akcję. Każdy wpływa też na to, jak możesz zareagować na kartę Board Meeting z losowym wydarzeniem.
Eleven zapewnia unikatowy system reagowania na wydarzenia: rzucasz kością, sprawdzasz, w jakim zakresie mieści się wynik na kartach Dyrektorów, w razie remisu podejmujesz decyzję. Twój wpływ na to, jak klub zareaguje na wydarzenie, jest znaczący, ale nie bezpośredni, dzięki czemu “eventy” zmieniają się w mini-wyzwania do rozpatrzenia, a nie są jedynie narzuconym z zewnątrz efektem.
Doświadczeni gracze znają wagę dokonywanego podczas setupu z pomocą mechaniki wyboru kart Dyrektorów: ich kombinacja potrafi świetnie sprofilować rozgrywkę i przyczynić się do tego, że każda następna będzie niepowtarzalna.
Link do gry: https://sklep.portalgames.pl/eleven