Twórcy Czerwonej Katedry powracają z grą osadzoną w Białym Zamku, jednym z najbardziej ikonicznych budynków Japonii.
Wprowadzenie
Japonia, rok 1761. Prowincja Harima. Daimyo Sakai Tadazumi jest jednym z najwybitniejszych doradców siogunatu Edo, rządząc regionem z Zamku Himeji, wielkiej białej fortecy. Różne lokalne klany starają się pozyskać przychylność klanu Sakai. By liczyć się na dworze, konieczne jest posiadanie członków rodziny na wszystkich szczeblach funkcjonowania zamku: od polityki, przez wojskowość, po skromnych ogrodników, którzy dbają o każdy szczegół pałacowych ogrodów.
W Białym Zamku gracze wcielają się w role przywódców mniejszych klanów i z tury na turę próbują zwiększać wpływy na dworze. Drogą do zwycięstwa jest odpowiednie zarządzanie zasobami i umieszczanie członków rodziny w kluczowych lokalizacjach Zamku Himeji.
Autorami gry są Israel Cendrero i Sheila Santos, duet projektantów znany jako Llama Dice, autorzy m.in. świetnie przyjętej w Polsce Czerwonej Katedry. Za szatę graficzną odpowiada Joan Guardiet (La Viña, Checkpoint Charlie), który – zainspirowany tradycyjnymi japońskimi drukami w stylu ukiyo-e – zilustrował okładkę i centralny panel.
Komponenty
Niewielkie pudełko Białego Zamku wypełnione jest po brzegi wysokiej jakości komponentami.
Głównym elementem gry jest plansza, która pokazuje Zamek Himeji w całej jego okazałości. Znajdują się na niej różne obszary, z którymi możemy wchodzić w interakcję: po lewej stronie znajduje się staw i obszar ogrodu z trzema mostami. Środkowa część planszy przedstawia wnętrze zamku podzielone na trzy piętra. Od wejścia, gdzie prosi się o audiencję, przechodząc przez pokój z tysiącem dywanów, dworzanie muszą wspiąć się na szczyt fortecy, byle bliżej Daimyo. W końcu, w górnej prawej części planszy, leżą pola treningowe, gdzie wojownicy trenują łucznictwo i fechtunek.
Każdy gracz ma swoją własną planszę, osobistą domenę, gdzie członkowie klanu czekają przed podróżą do zamku. W tej strefie prowadzi się rachunki żywności, żelaza i macicy perłowej, a także gromadzi pieniądze i pieczęcie Daimio. W przestrzeni osobistej znajduje się także miejsce zarezerwowane dla aktywnej karty akcji oraz miejsce na bonusy lamp, w których można gromadzić zasoby i różne nagrody.
Tak plansza ogólna, jak i domena osobista są pięknie zilustrowane i oznaczone jasną, przystępną ikonografią zaprojektowaną tak, by poprowadzić graczy w trakcie gry.
Ostatnim elementem, na który warto zwrócić uwagę, są trzy tekturowe mosty, które po złożeniu znakomicie dodają planszy objętości. Kostki, których każdy gracz będzie używać podczas swojej tury, umieszcza się na tych mostach. To główny element gry, motor całej mechaniki.
Rozgrywka
W Białym Zamku gracze muszą mądrze używać zasobów i akcji swoich członków klanu, tak by w każdym momencie gry wyszukiwać najbardziej korzystnych akcji. Istnieje wiele opcji i kombinacji, ale każdy gracz ma tylko 9 tur na całą grę!
Modularny system przygotowania rozgrywki sprawia, że każda rozgrywka stawia przed graczami inne wyzwania; w grze nie ma czegoś takiego jak oczywiste manewry i reakcje.
Na początku każdej z trzech rund gry gracze rzucają kostkami, a następnie grupują je według koloru i układają od najmniejszej do największej wartości na trzech mostach na stawie, który znajduje się po lewej stronie centralnej planszy gry. W swojej turze gracze wezmą jedną z tych kostek, aby wykonać akcję. W zależności od koloru kostki będą mogli aktywować taką lub inną kartę akcji zamku, a w zależności od wyniku na kości, będą aktywowali bardziej lub mniej potężne akcje na całej planszy, a nawet w swojej domenie osobistej. Zawsze można zapłacić monetami, aby zrekompensować niskie wyniki kostek, ale wyczerpanie oszczędności nigdy nie jest dobrym pomysłem!
Na początku gry osobiste plansze graczy są pełne członków klanu. W trakcie rozgrywki gracze będą mogli wysyłać ich do odpowiednich lokalizacji na planszy, odblokowując punkty sławy i użyteczne zasoby na następne tury. Aby umieścić ogrodników przy stawie, będziemy wydawać pewną ilość żywności; aby wysłać wojowników do obozów treningowych – żelazo; a aby ułatwić społeczny awans naszych dyplomatów na dworze, będziemy potrzebować perłowej macicy. Ponadto w dowolnym momencie można odwiedzić studnię Okiku, jedno z najbardziej enigmatycznych miejsc w Białym Zamku, które bez ograniczeń oferuje zasoby graczom.
Liczba miejsc na planszy jest ograniczona, więc nie wszyscy gracze zawsze będą mogli wykonać te akcje, które chcą. W grach z 3 i 4 graczami walka o pola jest równie zacięta, nawet mimo zastosowaniu zasady umieszczania maksymalnie dwóch kostek na lokalizację. Czasami najlepszą strategią może być blokowanie rywalom kluczowych przestrzeni za pomocą wysokich liczb…
Białym Zamkiem można również cieszyć się w pojedynkę. Jak to zwykle bywa w grach zaprojektowanych przez Llama Dice, wygrana solo będzie nie lada wyzwaniem. Tryb “Wizyta Klanu Tokugawa” ma własną talię kart, która służy do kierowania akcjami SI i trzy poziomy trudności, aby dostosować doświadczenie gry do pożądanego poziomu.
Czy pociągają cię gry inspirowane Japonią z jej onirycznym stylem? Czy kochasz gry z dużą ilością komponentów w niewielkim pudełku? Czekasz na doznanie złożonej gry euro przy raptem godzinnej rozgrywce? Nie możesz się doczekać, aby wypróbować najnowszą wielką grę od Isry i Shei, twórców Czerwonej Katedry? Polska edycja Białego Zamku tuż tuż!
Uwaga! Tylko w Portal Games! Zamów grę w naszym sklepie i zdobądź mini-dodatek z nowym kaflem Murów i zestawem 3 żetonów Kości. LINK: https://sklep.portalgames.pl/bialy-zamek