Robinson Crusoe to bestsellerowy tytuł Portal Games autorstwa Ignacego Trzewiczka, sprzedany w ponad dwustu tysiącach egzemplarzy na całym świecie. Każdy z graczy wciela się w jednego z rozbitków na nieprzeniknionej wyspie z mnóstwem niebezpiecznych zakamarków, a waszym zadaniem jest wykonać cele misji. Musicie zdobyć surowce, zbudowac schronienie, wytwarzać narzędzia, zdobyć pożywienie, zmierzyć się z bestiami czyhającymi w dżungli, a przede wszystkim – przetrwać.
To kooperacyjna gra dla 1-4 graczy, opierająca się na mechanice worker placement. Każdy z graczy zarządza jedną postacią lub więcej i za pomocą jej pionków deklaruje wykonywane akcje. Zaryzykujesz i spróbujesz wykonać dwie akcje, zdać się na ślepy los i rzucić kośćmi? A może poświęcisz się jednej czynności by mieć pewność, że jesteś o krok dalej od przetrwania na nieprzyjaznej wyspie bez ponoszenia dodatkowego ryzyka?
W podstawowej wersji gry Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie, znajdziecie aktualnie 7 różnorodnych scenariuszy:
Rozbitkowie – musicie odłożyć wystarczająco dużo drewna i podpalić stos, by zauważył was przepływający statek
Przeklęta wyspa – braliście udział w wyprawie egzorcystów, ale potężny sztorm zaprzepaścił wasze starania – musicie zrobić wszystko, by egzorcyzm został wykonany
Jenny w potrzebie – wasza współpasażerka Jenny została uwięziona na skalistej wyspie przy brzegu, musicie dotrzeć do niej tratwą i ją uratować, a następnie uciec z wyspy przed sztormem
Wyspa ognia – czy zdążycie uratować się i uciec z wyspy przed wybuchem straszliwego wulkanu? Wasza szalupa zniknęła, a lawa nieubłaganie pokrywa kolejne części wyspy
Wyspa kanibali – ten skrawek lądu tylko z pozoru był bezpieczny. Musicie odnaleźć i zniszczyć wioski i miasto kanibali, by to oni nie pokonali was
Rodzina Robinsonów – to już koniec, zostaniecie na wyspie na zawsze! Musicie zbudować sobie porządne schronienie i wszystkie przedmioty dodatkowe, a także wykarmić powiększającą się rodzinę
Przerażająca przygoda na Wyspie King Konga – towarzyszycie ekipie hollywoodzkich filmowców, którzy chcą nakręcić film o King Kongu. Tylko gdzie właściwie zniknął ten wielki goryl i dlaczego kolejni członkowie ekipy filmowej giną kolejno w drastycznych okolicznościach?
Postaci – W podstawowej wersji gry do wyboru macie 4 postaci: Cieślę, Kucharza, Odkrywcę oraz Żołnierza (standardowo dostępnego w grze dla 4 graczy). Każda postać posiada unikatowe cechy, a także dodatkowe umiejętności, które mogą zostać aktywowane dzięki żetonom determinacji (odzwierciedlającym morale) zdobywanym na początku rundy oraz w wyniku działania różnych kart i akcji. Każda postać posiada planszetkę, na której zaznaczacie jej aktualny poziom życia. Możecie wybrać dowolną stronę planszetki (żeńską lub męską), jaką tylko macie ochotę.
Robinson Crusoe to gra o niesamowitej regrywalności. Nie tylko każdy ze scenariuszy wymaga wypełnienia innych celów (a są także scenariusze dodatkowe, które znajdziecie niżej). Nie ma dwóch choćby podobnych do siebie rozgrywek Robinsona Crusoe. Musicie mieć plan, ale nie myślcie, że wszystko potoczy się zgodnie z nim. Wydarzenia na wyspie pokrzyżują wam szyki niejednokrotnie. Może nadejść burza, kogoś dopadnie choroba, a w nocy napadną was dzikie zwierzęta. Musicie przewidywać kilka kroków naprzód, myśleć o wszystkim i zabezpieczać się na różne ewentualności. A potem i tak okaże się, że czegoś nie przewidzieliście, los wam nie sprzyjał lub zabiliście się przypadkiem podczas wyplatania hamaku.
Rozgrywka w Robinsona Crusoe podzielona jest na fazy, które pokrótce omówimy. Jest ich kilka, ale nie sposób się w nich zgubić: wszystkie są czytelnie oznaczone na planszy gry.
Faza wydarzenia
To najbardziej niewdzięczna faza, w której dobieracie kartę z talii wydarzeń i z radością odkrywacie, co ciekawego stało się w nocy i jakie czekają na was konsekwencje. Może rozszalała się wichura i zniszczyła waszą broń, sztorm wyrzucił na brzeg ciało jednego z marnarzy waszego statku albo przyszedł niedźwiedź i zniszczył wasz obóz? Milusio, prawda?
Karty wydarzeń zawierają natychmiastowy efekt wydarzenia, a także pole akcji zagrożenia. Możecie rozdysponować swojego pionka lub pionki do wykonania przedstawionych na nich akcji, by uniknąć dalszych poważnych konsekwencji wydarzeń.
Faza morale
Wydarzenia mogą wpływać na poziom waszego morale. W fazie morale sprawdzacie go, a pierwszy gracz otrzymuje lub oddaje żetony morale zgodnie z pozycją znacznika na torze. Za żetony determinacji możecie aktywować umiejętności postaci.
Faza produkcji
Pozyskujecie jedzenie i drewno z pól z obozem (lub innych pól na których macie skróty, czy pułapki). Potrzebujecie drewna, by budować i pożywienia, by przeżyć w tych srogich warunkach. Kto nie je, otrzymuje rany w fazie nocy!
Faza akcji
To najbardziej rozbudowana faza, podczas której każdy z graczy dysponuje swoje pionki (nie zapominajcie też o pionkach pomocników, psa i Piętaszka), na różne akcje. Deklaruje się to poprzez położenie pionków na poszczególne pola odpowiadające takim akcjom jak:
- Akcja zagrożenia – to ta, która znajduje się na karcie wydarzenia wylosowanego na początku rundy. Macie standardowo dwie rundy by wykonać taką akcję, a więc pozbyć się przedstawionego na niej zagrożenia, jeśli nie chcecie by wszło w życie.
- Polowanie – bezwzględne ukatrupienie kozy, tygrysa, czy co tam czyha w dżungli. Do tej akcji zawsze dysponuje się 2 pionki. Dzięki temu pozyskuje się pożywienie i skóry wykorzystywane do budowy.
- Budowa – dzięki niej można stawiać schronienie, dach, palisadę, wytwarzać przedmioty i budować broń. Często budowa konkretnych przedmiotów jest wymogiem danego scenariusza.
- Zbieranie surowców – jeśli mało wam pożywienia lub drewna na waszym kafelku z obozem, możecie wybrać się na inne kafelki, by je pozyskać.
- Eksploracja – umożliwa odkrywanie kolejnych kafelków wyspy. Zdobywacie dzięki temu cenne skarby i żywność (poprzez żetony odkryć) i otrzymujecie dostęp do kolejnych rodzajów terenu, a więc i surowców, a co za tym idzie przedmiotów, które możecie dzięki nim wytworzyć.
- Porządkowanie obozu – to akcja, którą wykonujecie, by zwiększyć poziom morale i zdobyć dodatkowe żetony determinacji. Obóz posprzątany i jakoś robi się przyjemniej, a morale rośnie.
- Odpoczynek – akcja pozwalająca uleczyć standardowo 1 ranę.
Kości budowy, zbierania surowców i eksploracji
Akcja zagrożenia może być wykonana 1 lub 2 pionkami, w zależności od tego, co napisane na danej karcie. Akcja polowania zawsze wymaga 2 pionków, a porządkując obóz i odpoczywając dysponujemy 1 pionka (2 pionki przyniosą podwójne korzyści). Akcje budowy, zbierania surowców i eksploracji są nieco inne i przypisane są do nich dedykowane kości.
Jeśli jakąś z tych akcji: budowę, zbieranie surowców lub eksplorację, chcesz wykonać na pewno bez ponoszenia ryzyka, dysponujesz tam 2 pionki (jeśli wyjątki od reguły nie nakazują inaczej). Wtedy masz pewność, że zbudowałeś łopatę, przyniosłeś rybę wyłowioną z rzeki, czy też odkryłeś nową część wyspy. Jeśli jednak chcesz, możesz rozdysponować tam 1 pionka i rzucić kośćmi, a tym samym powodzenie akcji nie jest pewne, zależy od ślepego losu. Taki manewr pozwala na wykonanie 2 akcji przez jedną postać. zamiast jednej, ale ryzykuje ona otrzymaniem ran i niebezpiecznymi przygodami.
Kość sukcesu (z symbolem V) jest najważniejsza: albo się udało i wtedy akcja kończy się powodzeniem, albo się nie udało i otrzymujesz 2 żetony determinacji (następnym razem mi się uda!).
Kość rany pokazuje, czy otrzymujesz ranę, czy nie. Jeśli nie, nic się nie dzieje, a gdy jesteś ranny, zmniejszasz poziom swojego życia otrzymując jedną ranę. Nie oznacza to niepowodzenia (zbudowałeś mur, po prostu spuściłeś sobie cegłę na stopę), ale nie możesz otrzymywać ran bez końca: gdy ktokolwiek umrze, wszyscy przegrywacie!
Kość przygody wskazuje, czy misja powiodła się gładko i nic się nie dzieje, czy ciągniesz kartę przygody z odpowiedniej talii. Zazwyczaj są na nich negatywne efekty (choć nie zawsze).
Nie każdy zestaw kości jest taki sam. Eksplorując i zbierając surowce najłatwiej o sukces, gdy zdobywasz surowce prawie na pewno nie otrzymasz ran, ale nie przeżyjesz też tylu przygód, co podczas eksploracji. Budowa jest stosunkowo najcięższa. Rozkład ścianek na kościach widnieje na odwrocie karty pomocy dołączonej do gry.
Stare i nowe pudełko
Grę Robinson Crusoe znajdziecie w recenzjach na kanałach o grach planszowych ze starą i nową okładką. Jest to ta sama gra, w porównaniu ze starą edycją nie zaszły zmiany w rozgrywce. Starsza wersja (brązowe pudełko), została wydana także w wersji gra roku, z bonusowym scenariuszem (z King Kongiem).
Wyprawa HMS Beagle to niezwykła kampania do gry Robinson Crusoe. Gracze wcielają się w role członków załogi statku HMS Beagle i wraz z Darwinem ruszają na wielką przygodę. W kolejnych scenariuszach muszą stawić wyzwanie przeciwnościom losu i wspierać młodego naukowca w jego badaniach. W pudełku znajduje 5 nowych scenariuszy tworzących kampanię. Rozgrywka opiera się na zasadach z gry podstawowej, z drobnymi wyjątkami opisanymi dla każdym scenariuszu osobno. Ponadto Wyprawa HMS Beagle zawiera nowe elementy potrzebne do rozegrania poszczególnych scenariuszy. Na uwagę zasługuje wykonanie: piękna planszetka kajuty Darwina pozwala wyobrazić sobie naukowca, który siedząc za biurkiem kataloguje mięsożerne rośliny, rzadkie bestie, unikaty i skamieliny.
Opowieści Niesamowite to pięcioscenariuszowa kampania wprowadzająca do gry zupełnie nowe elementy. Zadaniem rozbitków jest wyruszyć śladami zaginionego płk. Fawcetta, a następnie odszukać Zaginione Miasto Z. Na wyspie dzieją się przerażające rzeczy, a postaci graczy stopniowo popadają w obłęd! Ich przygody opisane są w dzienniku wyprawy, będącym księgą skryptów, do której od czasu do czasu zaglądają gracze. Tym razem śmierć (lub szaleństwo) jednej z postaci nie oznacza automatycznego końca gry: kolejna postać dobierana jest przez gracza spośród dostępnych pomocników. Scenariusze w kampanii są nieco krótsze niż standardowe, co wpływa na dynamikę gry. Rozszerzenie wprowadza nowych przeciwników. Dodaje także Tryb Horroru, czyli rozgrywkę z elementami popadania w szaleństwo i wykorzystaniem nowego surowca, którą można przełożyć także na scenariusze z podstawowej wersji gry.
Robinson Crusoe: Skrzynia Skarbów to zbiór wszystkich wydanych do tej pory promosek – stworzonych zarówno przez zespół Portal Games, jak i kreatywnych fanów z całego świata. Zyskasz nowe Postacie i Załogantów. Urozmaicisz rozgrywkę dzięki dodatkowym kartom Przeszukiwania Plaży. Dla graczy potrzebujących kilku nowych niespodzianek do klasycznych trybów mamy dodatkowe karty do wtasowania do już istniejących talii – bonusowe ulepszenia Schronienia, karty Cech, Tajemnic i Wydarzeń. Otrzymasz także kafelek Ogrodu i Zagrody oraz jednorazowe elementy: lunety. W pudełku są także nowe żetony Odkryć. To wszystko i znacznie więcej czeka na ciebie we wnętrzu skrzyni.
O NAS
Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.
Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.
Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.