Pieprzony szczęściarz, czyli słowo gościa od fabuły planszowego Thorgala

Na okładce Thorgala mamy trójkę autorów gry: Joannę Kijankę, Jana Maurycego i Rafała Szymę. I drobny dopisek, kto za co odpowiadał: projekt gry – Joasia i Janek, historia – ja.

Dzisiaj, w środku kampanii na gamefoundzie, zerkam na swoją część pracy i ciśnie mi się do głowy jedno hasło: „Ty. Pieprzony. Szczęściarzu!”. Przecież moja część roboty to był sam fun, no nie?

Ja – jechałem album po albumie i budowałem generator Thorgalowch motywów, przeglądając komiksy w poszukiwaniu “esencji Thorgala”. W tym czasie Asia z Jankiem budowali kolejną wersję prototypu, mieląc swoje projekty jeden po drugim*.

Ja – wymyślałem przygodę i rozbudowywałem ją o wszyskie „co by było gdyby”, „jeśli takie przyjmę A, to jakie będzie B” i „A co wynika z tego, że Thorgal…”. Oni – odpalali test po teście, po teście, po teście…

Ja – listowałem mechaniczne zahaczki, cele i możliwe rozwiązania, radośnie wyrzucając z siebie każdy pomysł, który tylko pasował do lore’a i błyszczał w mojej głowie jakąś urojoną zarąbistością. Oni – musieli dobierać, testować, odrzucać i na nowo dobierać takie rozwiązania, które pasują do systemu gry, przekładają się na mięsistą rozgrywkę i działają na każdym możliwym poziomie gry.

Ja – skakałem sobie z kwiatka na kwiatek, od pomysłu do pomysłu, od scenariusza do scenariusza. Oni – pracowali: rzetelnie, uważnie, dzień w dzień odsiewając to, co działa, od tego, co ląduje w koszu.

Ja wiem, że ta relacja z ich perspektywy najpewniej wyglądałaby inaczej. „Dla każdego inny raj” – to samo, co kręci mnie, im mogłoby się wydać żmudnym stukaniem w klawisze, uciążliwym ślęczeniem nad notatkami, albo mozolnym wymyśliwaniem „jeszcze jednego motywu”. A znowu ich praca – to kreowanie doświadczenia graczy i gry jako sprawnego mechanizmu za pomocą narzędzi dostarczanych przez mechanikę gry – zapewne dostarcza załodze dev teamu takiej samej porcji endorfinek, jak mi klecenie fabuł.

Ale piszę z perspektywy jedynej słusznej, czyli swojej 🙂 Do Thorgala zostałem zatrudniony do tej roboty, która sprawia mi największą frajdę: „Rafał, weź wymyśl nam nowe przygody, tylko nie jako scenariusze komiksu, ale gry planszowej.” Przyszedłem, powymyślałem, pospisywałem – sam fun! Rafał, ty pieprzony szczęściarzu!

*Troszkę naciągam; wiem dobrze, że i Joanka, i Janek zaczęli od nura w komiksowe albumy Thorgala

Felieton Rafała Szymy


Więcej o Thorgalu dowiedziecie się 
TUTAJ.

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.