Po wynalezieniu Hipernapędu, każda kolonia mogła rozpocząć ekspansję na nowe planety i marzyć o stworzeniu imperium…
New Frontiers to gra planszowa wykorzystująca mechanikę budowy silniczka, w której gracze budują swoje kosmiczne imperia, odkrywają i kolonizują planety, nabywają technologie, produkują i sprzedają towary. Dzięki unikalnemu mechanizmowi wyboru akcji, w którym gracze korzystają z Akcji wybranych przez ich rywali, gra jest emocjonująca dla wszystkich w każdym momencie rozgrywki. New Frontiers zachwyca dynamiczną rozgrywką, silną interakcją między graczami, piękną grafiką oraz nastrojowym klimatem science-fiction.
W New Frontiers gracze budują swoje imperium w kosmosie: rozwijają technologie, odkrywają i kolonizują nowe planety, produkują dobra, aby sprzedawać je i gromadzić bogactwo bądź zaspokoić popyt wewnętrzny.
Czy to Ty zbudujesz największe galaktyczne imperium?
Czy to Ty zbudujesz największe galaktyczne imperium?
New Frontiers zostało zaprojektowane przez twórcę głośnej gry karcianej Race for the Galaxy, Toma Lehmanna. Tym razem twórca postanowił przenieść rozgrywkę z gry karcianej na warunki gry planszowej oraz udoskonalić reguły gry, aby uczynić ją bardziej intuicyjną i przystępną. Gracze nie muszą już rozszyfrowywać ikonografii, ponieważ kafle technologii posiadają również opis tekstowy ich zastosowania.
Rozgrywka w New Frontiers trwa zwykle od 12 do 15 rund. Ogólna mechanika stanowi mariaż gier Race for the Galaxy oraz uznanego klasyka, Puerto Rico. Jednak New Frontiers wnosi modularność dostępnych technologii, dzięki czemu każda rozgrywka będzie wymagać innej strategii.
W każdej rundzie gracze kolejno wybierają jeden z dostępnych kafli Akcji. Co ciekawe nie tylko osoba, która wybrała daną Akcję ją rozpatruje (otrzymując dodatkowy bonus), ale i pozostali gracze (jednak już bez bonusa). Dzięki temu gra jest emocjonująca dla wszystkich graczy w każdym momencie gry, bez względu na to czyja jest tura. Gracze wybierają kolejno po jednej z niewykorzystanych jeszcze Akcji, którą mogą wykonać wszyscy, ale bonus zawsze otrzymuje tylko osoba wybierająca. Kiedy wszyscy gracze rozegrają swoją turę, kończy się runda i wszystkie Akcje stają się na nowo dostępne.
W każdej rundzie gracze kolejno wybierają jeden z dostępnych kafli Akcji. Co ciekawe nie tylko osoba, która wybrała daną Akcję ją rozpatruje (otrzymując dodatkowy bonus), ale i pozostali gracze (jednak już bez bonusa). Dzięki temu gra jest emocjonująca dla wszystkich graczy w każdym momencie gry, bez względu na to czyja jest tura. Gracze wybierają kolejno po jednej z niewykorzystanych jeszcze Akcji, którą mogą wykonać wszyscy, ale bonus zawsze otrzymuje tylko osoba wybierająca. Kiedy wszyscy gracze rozegrają swoją turę, kończy się runda i wszystkie Akcje stają się na nowo dostępne.
Izolacja: nie daje akcji, ale bonus dla wybierającego: 2 Kredyty Galaktyczne (pełniące funkcję waluty w grze)
Rozwój Technologii: pozwala każdemu na zakup 1 Technologii oraz daje wybierającemu bonus: zniżkę -1 na zakup Technologii
Odkrywanie: powoduje wylosowanie z woreczka 7 nowych Planet oraz pozwala wybrać każdemu jedną z nich, natomiast wybierający w ramach bonusu może wybrać dodatkową Planetę
Kolonizacja: pozwala każdemu graczowi skolonizować Planetę bądź pozyskać 2 Kolonistów, a wybierającemu daje 1 dodatkowego Kolonistę
Produkcja: powoduje produkcję po 1 dobru na Koloniach produkcyjnych, a u wybierającego umożliwia wyprodukowanie dobra na Kolonii zdobycznej oraz pobranie nagromadzonych na kaflu Kredytów Galaktycznych
Sprzedaż/Konsumpcja: umożliwia każdemu graczowi sprzedaż 1 dobra oraz użycie Zdolności konsumpcyjnych do zamiany dóbr na punkty lub Kredyty Galaktyczne, jako bonus wybierający otrzymuje dodatkowy 1 Punkt Zwycięstwa
Wysłanie Dyplomatów: nie daje żadnych akcji, ale wybierający uzyskuje jako bonus 1 Punkt Zwycięstwa i przesunięcie się na pierwsze miejsce na torze pierwszeństwa
Rozwój Technologii: pozwala każdemu na zakup 1 Technologii oraz daje wybierającemu bonus: zniżkę -1 na zakup Technologii
Odkrywanie: powoduje wylosowanie z woreczka 7 nowych Planet oraz pozwala wybrać każdemu jedną z nich, natomiast wybierający w ramach bonusu może wybrać dodatkową Planetę
Kolonizacja: pozwala każdemu graczowi skolonizować Planetę bądź pozyskać 2 Kolonistów, a wybierającemu daje 1 dodatkowego Kolonistę
Produkcja: powoduje produkcję po 1 dobru na Koloniach produkcyjnych, a u wybierającego umożliwia wyprodukowanie dobra na Kolonii zdobycznej oraz pobranie nagromadzonych na kaflu Kredytów Galaktycznych
Sprzedaż/Konsumpcja: umożliwia każdemu graczowi sprzedaż 1 dobra oraz użycie Zdolności konsumpcyjnych do zamiany dóbr na punkty lub Kredyty Galaktyczne, jako bonus wybierający otrzymuje dodatkowy 1 Punkt Zwycięstwa
Wysłanie Dyplomatów: nie daje żadnych akcji, ale wybierający uzyskuje jako bonus 1 Punkt Zwycięstwa i przesunięcie się na pierwsze miejsce na torze pierwszeństwa
Ważną rolę w strategii gry pełni adaptacja poprzez zdobywanie technologii. W każdej grze bierze udział 8 dwustronnych kafli dużych technologii oraz 16 rodzajów małych technologii (8 z nich jest dwustronna). Zestaw technologii dostępnych w rozgrywce jest wybierany losowo na początku gry. Dzięki dużej ilości dostępnych kombinacji technologii, każda gra jest inna i wymaga zastosowania odmiennej strategii. Gracze kupują nowe technologie za Kredyty Galaktyczne podczas Akcji Rozwoju Technologii.
Nie tylko Technologie, ale i wiele Planet posiada Zdolności, które mają możliwość modyfikacji zasad gry. Gracze losują Planety z woreczka oraz pozyskują je w ramach Akcji Odkrywania.
Planety zaczną przynosić graczom korzyści, dopiero gdy zostaną skolonizowane w wyniku Akcji Kolonizacji. Aby skolonizować Planetę należy opłacić jej koszt w Kredytach Galaktycznych (jeśli to Planeta nie-militarna), bądź mieć Imperium o nie mniejszej sile militarnej (w przypadku Planety militarnej, którą rozpoznajemy po czerwonej obwódce). Kolonizując Planetę gracz odwraca jej kafel na drugą stronę oraz kładzie na nim wymaganą liczbę Kolonistów. Po skolonizowaniu aktywują się jej specjalne zdolności, a na koniec gry dostarcza ona Punkty Zwycięstwa. Każdy gracz ma na swojej planszy miejsce na maksymalnie 9 Planet lub Kolonii.
Planety zaczną przynosić graczom korzyści, dopiero gdy zostaną skolonizowane w wyniku Akcji Kolonizacji. Aby skolonizować Planetę należy opłacić jej koszt w Kredytach Galaktycznych (jeśli to Planeta nie-militarna), bądź mieć Imperium o nie mniejszej sile militarnej (w przypadku Planety militarnej, którą rozpoznajemy po czerwonej obwódce). Kolonizując Planetę gracz odwraca jej kafel na drugą stronę oraz kładzie na nim wymaganą liczbę Kolonistów. Po skolonizowaniu aktywują się jej specjalne zdolności, a na koniec gry dostarcza ona Punkty Zwycięstwa. Każdy gracz ma na swojej planszy miejsce na maksymalnie 9 Planet lub Kolonii.
Niektóre Kolonie (te z ikoną wypełnioną niebieskim, brązowym, zielonym lub żółtym kolorem) posiadają zdolności produkcyjne. Kolory decydują o wartości dobra. Podczas Akcji Produkcji Kolonie produkcyjne wytwarzają po 1 dobru, które można następnie Sprzedać (uzyskując Kredyty Galaktyczne) lub Skonsumować (uzyskując Punkty Zwycięstwa) korzystając z Akcji Sprzedaż/Konsumpcja. Sprzedaż dóbr nie wymaga żadnych specjalnych Zdolności, natomiast żeby Skonsumować dobra, gracz musi posiadać odpowiednie Zdolności konsumpcyjne.
Aby dodatkowo urozmaicić rozgrywkę w Final Frontiers można zastosować Cele. Aby to zrobić przed rozpoczęciem gry odwracamy kafel Akcji Izolacja na drugą stronę z napisem Przegląd Galaktycznych Celów oraz rozdajemy graczom kafle Magazynów.
Wybór kafla Akcji Przegląd Galaktycznych Celów powoduje, że wybierający przesuwa się o 1 miejsce do przodu na torze kolejności, a także może dociągnąć 3 kafle Celów i wybrać 1 z nich. Na koniec gry sprawdzane jest, które z Celów udało się osiągnąć i na tej podstawie przydzielane są dodatkowo Punkty Zwycięstwa.
Wybór kafla Akcji Przegląd Galaktycznych Celów powoduje, że wybierający przesuwa się o 1 miejsce do przodu na torze kolejności, a także może dociągnąć 3 kafle Celów i wybrać 1 z nich. Na koniec gry sprawdzane jest, które z Celów udało się osiągnąć i na tej podstawie przydzielane są dodatkowo Punkty Zwycięstwa.
O NAS
Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.
Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.
Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.
Ostatnie wpisy
- Potrójna premiera – Biały Zamek: Matcha, Teotihuacan: 5 Gracz oraz nowa odsłona w linii Zombicide!
- Szybkie newsy z wydawnictwa Portal Games #76
- Promocja na Black Week wystartowała!
- Przegląd listopadowych materiałów już dostępny!
- Strach przed Nieznanym i Kampania 4 – klasyka grozy i opowieści o Mitach