Mini-wywiad z Joanną Kijanką

Jaka jest ulubiona część pracy podczas projektowania planszówek według Joanny Kijanki? A które tytuły miały na autorkę największy wpływ? Oto odpowiedzi!

Jakie tytuły sprawiły, że zaczęłaś grać w planszówki?

Swoją przygodę z nowoczesnymi grami planszowymi rozpoczęłam stosunkowo wcześnie, bo w szkole podstawowej – wtedy wkręciłam się w przygodówki fantasy typu Runebound i Dungeoneer. Najważniejsze było, aby mieć szansę wcielić się w potężnych bohaterów i wygrywać walki – co za nostalgiczne wspomnienia!

Jakie gry miały na Ciebie największy wpływ?

Ze względu na fakt, że moje pierwsze rozgrywki trwały przeważnie kilka godzin i skupiały się na rzucaniu kośćmi, zaczęłam szukać alternatywy. Chciałam znaleźć coś szybszego, gdzie moje wybory nie musiałyby polegać na kolejnym rzucie. Zaczęłam odkrywać strategie – i bezsprzecznie ta, która wywarła na mnie największy wpływ to Neuroshima Hex! Dzięki temu tytułowi znalazłam świetną scenę rywalizacji i poznałam wielu utalentowanych graczy, z którymi mogę wymieniać się strategiami i mechanikami. A może nawet ważniejsze – dało mi niesamowitą platformę do rozpoczęcia pracy nad moim procesem projektowania, ponieważ zaprojektowanie armii do gry nie jest tak przytłaczające, jak zrobienie zupełnie nowego tytułu, a nadal pozwalało mi dołączać własne pomysły do aktualnych zasad.

Jaka jest Twoja ulubiona część pracy projektowej, a którą lubisz najmniej?

Zacznijmy od ulubieńca – a w każdym moim projekcie jest taki moment, który nazwałbym „klik”. Moment, w którym szorstki prototyp zaczyna faktycznie symulować motyw, który próbuję sprzedać, wraz z kluczową częścią gry – to dopiero jest zabawa! Z drugiej strony moja najmniej ulubiona część wtedy właśnie się zaczyna. Zawsze mam problem z przygotowaniem pierwszej wersji, bo wiem, że pierwsza próba się nie uda – dlatego zawsze staram się zaczynać ze zbyt dużą ilością elementów, żeby sprawdzić, z którymi lepiej mi się pracuje, a które mogę bez żalu odrzucić.

Co jeszcze jest warte uwagi?

Jeśli miałabym wymyślić coś, co zasługuje na szczególną uwagę, to myślę, że jest to pewna unikalna cecha branży gier planszowych. Większość wydawców jest bardzo blisko społeczności, zarówno na poziomie przygotowania produktu, jak i na poziomie osobistym (np. przeprowadzamy testy gry z użytkownikami końcowymi, często rozmawiamy ze sklepami planszowymi i właścicielami kawiarni tematycznych), więc zarówno firmy, jak i hobbyści tworzą ze sobą ścisły związek.

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.