Jeżeli chodzi o podstawowe zasady gry, będziesz dowodził jednym z gangów, aby na koniec gry zdobyć jak najwięcej punktów Reputacji. Po pierwszej grze samouczkowej (Szkolenie), będziesz używać kart Opowieści, aby zwiększyć trudność rozgrywki i wprowadzić różnorodne warunki do zwycięstwa. Nie będę wdawał się w szczegóły kart historii, żeby nie popsuć zabawy, ale wystarczy powiedzieć, że wystarczy zmienić jeden element, aby utrzymać wysoką regrywalność gry.
W rozgrywce spotkamy wiele systemów, zaś każdy z nich w inny sposób przyczynia się do zwiększenia Reputacji lub Siły naszego gangu. Systemy są ściśle powiązane z działaniami, które możesz wykonać w swojej turze, zaś niektóre działania mogą stać się bardziej efektywne w trakcie gry, ze względu na twoje wcześniejsze decyzje i konsekwencje działań współgraczy.
W każdej turze możesz zdecydować się na Aktywacje lub Odzyskanie. Aktywacja oznacza użycie 1 lub 2 znaczników akcji. Przyjrzyjmy się różnym akcjom:
Akcja: Aktywacja Solo
Ta akcja pozwala ci poruszyć dowolną liczbę swoich jednostek Solo w obrębie ich aktualnej Dzielnicy lub do sąsiedniej. Nie muszą się razem przemieszczać, mogą się rozdzielić. Po wykonaniu ruchu możesz rozpocząć 1 Strzelaninę niezależnie od tego, w ilu Dzielnicach zostały spełnione warunki jej wywołania. Warto pamiętać, że ten z graczy, który inicjuje Strzelaninę może zamienić miejscami dowolne wrogie jednostki, zajmujące dowolną liczbę Kluczowych Punktów w Dzielnicy, ze swoimi jednostkami Solo.
Walki rozstrzygane są z udziałem wszystkich gangów w Dzielnicy, dlatego przed naciśnięciem spustu warto sprawdzić, kto gdzie jest. Każdy gracz wykorzystuje 1 kartę Walki, a następnie sprawdzamy, która z nich ma najwyższą Siłę Ognia. Przegrani tracą jedną przyjazną jednostkę w Dzielnicy. Ale to nie wszystko, co kryje się w Strzelaninie, ponieważ Karty Walki mogą mieć subtelne efekty. Reputację można także zdobyć w wyniku strzelanin, o czym warto pamiętać.
Akcja: Aktywacja Techników
Po rekrutacji Technicy mają przy sobie jednostkę dronów. Drony pomagają w dwóch rzeczach: dominacji w Dzielnicy i można je wybrać jako ofiary w przypadku utraty jednostki w strzelaninie. Sami technicy są tam głównie po to, aby zajmować lokacje i zapewniać Dominację/Obecność w Dzielnicach oraz zdobywać Kluczowe Punkty. Znacznik akcji Aktywacja Techników powala poruszać jednostkami Techników i Dronów (tak jak w przypadku Solo wyżej), a następnie skorzystać z 1 z 2 opcji. Jeżeli kontrulujesz Fixera, możesz zatrudnić jednego Edgerunnera do swojego gangu lub możesz złapać Okazję, płacąc kontrabandę, jeżeli kontrolujesz Interes. Oznacza to, że chociaż jednostki Techników i Drony odgrywają bardziej defensywną rolę niż Solo, ten żeton akcji to jedyny sposób na robienie interesów i zatrudnianie Edgerunnerów. Pamiętaj jednak, że drony nie przetrwają same, więc jeśli kiedykolwiek będą jedyną jednostką, jaką będziesz mieć w dzielnicy, zostaną zniszczone.
Akcja: Aktywacja Netrunnerów
Trzeci znacznik akcji powiązany z twoimi podstawowymi jednostkami, pozwala poruszać jednostkami Netrunnerów, a następnie podjąć próbę Włamania do Sieci. Ta akcja może być niebezpieczna, ponieważ NetWatch może złapać twoich Netrunnerów, co w konsekwencji może być śmiertelne i nie należy lekceważyć mocy tego systemu. Kiedy rozpoczynasz Włamanie do Sieci zyskujesz 1 Sekret Korporacji za każdy kontrolowany przez siebie Kluczowy Punkt z Fortecą Danych, a następnie przesuwasz się po torze od 1 do 3 kroków, zależnie od liczby Netrunnerów w grze. Im więcej masz Netrunnerów, tym szybciej możesz zdobyć większe nagrody, ale im „głębiej” w sieć wejdziesz, tym większe prawdopodobieństwo, że NetWatch cię złapie.
Akcja: Ulepszenie Karty Walki
Ta akcja jest dość prosta – musisz zapłacić jedną kontrabandę, a następnie dobrać 2 Ulepszone Karty Walki, wybrać jedną, a drugą odłożyć na spód talii. Następnie, musisz wybrać i usunąć z gry jedną z 4 podstawowych kart Walki z ręki (nie ze stosu kart odrzuconych). Istnieje ogromna różnorodność efektów ulepszeń w walce i praktycznie nie ma słabych. Niektóre mogą jednak lepiej pasować do Twojej strategii. Gang z silną talią bojową będzie miał przewagę w strzelaninach, ale także pod względem „wartości zagrożenia”, co oznacza, że istnieje psychologiczny środek odstraszający, gdy twój współgracz może z łatwością skopać Twoje jednostki.
Nie będę się tutaj wdawał w szczegóły, pozwolę Wam eksperymentować i odkrywać, do czego służą Ulepszenia, ale zaznaczam, że niektóre gangi/gracze będą bardziej skłonne do wykorzystania tego znacznika akcji niż inne. Pamiętajcie, że akcja Ulepszenia Karty Walki kosztuje Kontrabandę, czyli zasób wykorzystywany również do Okazji, co oznacza w praktyce, że będziesz musiał wybierać między nimi, chyba że opływasz w kontrabandzie – to nie ma tematu.
Pamiętajcie, że akcja Ulepszenia Karty Walki kosztuje Kontrabandę, czyli zasób wykorzystywany również do Okazji, co oznacza w praktyce, że będziesz musiał wybierać między nimi, chyba że opływasz w kontrabandzie – to nie ma tematu.
Akcja: Budowa kryjówki
To bardzo prosta, ale ważna akcja dla wielu gangów. Płacąc 2 Eurodolary, możesz zbudować nową kryjówkę w wybranej Dzielnicy. Na gang przypadają maksymalnie cztery (max 1 na Dzielnicę), a jednocześnie nie ma ograniczeń co do liczby gangów mających kryjówkę w danej Dzielnicy.
Posiadanie kryjówki jest wymagane, aby uzyskać Dominację w Dzielnicach i decydują o tym, ile jednostek zrekrutujesz podczas Odzyskania. Dodatkowo, dzięki kryjówkom zyskujesz punkty Reputacji w liczbie zgodnej z wartością na polu, z którego pobrano żeton właśnie zbudowanej kryjówki. Oczywiście należy pamiętać, że nie wszystkie gangi korzystają z systemu kryjówek w ten sam sposób, a niektóre nie mają nawet znacznika akcji Budowa kryjówki. Otrzymują za inny rodzaj znacznika, reprezentujący ten temat.
Akcja: dowolna
Znacznik tej akcji umożliwia aktywnego graczowi wykorzystania efektu dowolnego innego znacznika Akcji, zapewniając pewną nieprzewidywalność i elastyczność taktyki. Jeżeli posiadasz moduł Zespół Trauma, na koniec tej akcji możesz przesunąć jednostkę o jedną dzielnicę.
Jeżeli nie decydujesz się na Aktywację, to wykonujesz Odzyskanie. Zasadniczo podczas Odzyskania zdobywasz nagrody za Obecność/Dominację w dzielnicach (nagrody za kontrolę obszaru), a także rekrutujesz jednostki do kryjówek. Dominacja zapewnia ci wszystkie nagrody Dzielnicy, jeśli masz najwięcej jednostek (wliczając w to drony) i kryjówkę, a Obecność tylko jedną nagrodę. Niektóre gangi, mają swoje własne, unikalne efekty Odzyskania, dzięki którym rozgrywka jest zupełnie inna.
Materiał na podstawie recenzji uzytkownika Oak Wolf (Sybaris) w serwisie Board Game Geek