Gdy w Circadianach: Ładzie Chaosu dochodzi do bitwy, dzieje się grywalnościowa magia.
Bo to gra z jednostkami na mapie, terytoriami, budynkami i kontrolą nad obszarami, no nie? To znaczy, że prędzej czy później (prędzej!) wrogie armie znajdą się na tym samym polu i będzie trzeba rozstrzygnąć bitwę. I tu wchodzi mechanika, która wyróżnia grę spośród niezliczonych dudes on map.
W Fazie Walki bierzesz tekturowe koło walki i ustawiasz je w tajemnicy przed przeciwnikiem, tak by zmodyfikować bazowe współczynniki w tej bitwie. Masz wpływ na Siłę (gracz z wyższą wygrywa bitwę), Ataki (czyli ile jednostek wroga wyeliminujesz) i Tarcze (czyli o ile pomniejszysz wartość wrogich Ataków).
Do modyfikowania służą karty Taktyki: wybierasz jedną i dokładasz ją do koła, tak by sprytnie wykorzystać jej – większe niż bazowe – wartości, przypisując im takie współczynniki, jakich potrzebujesz.
Od modyfikowania masz też samo koło: Kręcą się na nim układy współczynników i specjalnych efektów: od dodatkowo płatnego rzutu kostką po Odwrót, którym spróbujesz ocalić swoją armię.
W tym czasie przeciwnik robi to samo. Potem na trzy-cztery odsłaniacie swoje koła i doliczacie wszystko, co z nich wynika, do podstawowego rozkładu sił wynikającego z liczby jednostek i cech dowódców biorących udział w bitwie.
Trzeba zagrać samemu, żeby poczuć, ile tu jest blefu, kombinowania, przewidywania ruchów przeciwnika i gospodarowania kartami między różnymi bitwami. Rozstrzyganie bitwy to osobna mini-gra: na tyle złożona, by zapewnić kupę frajdy, i tak prosta, by spokojnie przeprowadzić ją po kilka razy w każdej rundzie bez zaburzenia płynności rozgrywki.
System rozstrzygania bitew w Ładzie Chaosu zachowuje delikatną równowagę między stosunkiem wysłanych do walki sił (im więcej, tym większa szansa na wygraną, plus rola dowódców i ich statystyk i cech), a nieprzewidywalnością, emocjami, podstępami. Między deterministycznym “mam więcej, więc wygrywam”, a losowym “wyturlałem tyle!”/”zagrywam kartę i wygrywam”. To wisienka na torcie tego projektu!
Foto: Brodaty Boardgames
Tekst: Rafał Szyma
Poprzednie materiały:
https://portalgames.pl/pl/mechanika-ladu-chaosu-dynamiczna-mapa/
https://portalgames.pl/pl/mechanika-ladu-chaosu-reaktor-akcji/