W pierwszej części serii artykułów strategicznych do gry Cry Havoc jeden z twórców gry, Gran Rodiek będzie opisywał jak poprawnie grać daną frakcją.
W ręku trzymasz poradnik strategii dla frakcji Trogów w grze Cry Havoc. Trogi to prymitywny gatunek, który nie tylko nie odkrył jeszcze technologii podróży kosmicznych, ale nie wykształcił nawet podstawowych koncepcji cywilizacyjnych. To, w czym niedomagają intelektualnie, nadrabiają brutalną siłą, okrucieństwem i doskonałą znajomością swojej rodzimej planety. Trogi są jedną z najbardziej unikatowych frakcji w Cry Havoc, dobrze zapoznać się z nimi zanim rozpoczniesz grę.
Jaka była inspiracja dla tej frakcji?
W fazie koncepcyjnej, Trogi były inspirowane przez historyczne siły oporu takie jak Vietcong czy Hiszpańscy Guerrilleros z czasów Wojen Napoleońskich na półwyspie iberyjskim, a nawet niektóre natywne plemiona amerykańskie. Trogi miały uderzać mocno, szybko i znikać równie błyskawicznie jak się pojawiły. Ważnym elementem tej gry jest to, że żadna z flank nigdy nie jest zupełnie zabezpieczona, gracze nie mogą grać w pełni defensywnie. Posiadania brutalnej frakcji „partyzantów” było po prostu niezbędne.
Pojawienie się Trogów
Kiedy zdecydowaliśmy, ze Cry Havoc będzie grą z gatunku science fiction, postanowiliśmy spojrzeć na nią jeszcze raz z szerszej perspektywy i jeszcze raz przemyśleć jak Trogi mogły by pasować do tej gry najlepiej. W prototypie, wszystkie cztery frakcje docierają na planetę by walczyć o jej zasoby. Pojawił się jednak lepszy pomysł, by jedną z frakcji uczynić endemiczną.
Wiedzieliśmy, ze maszyny doskonale nadają się na frakcję skupioną wokół budowania i efektywnego zmieniania całej planety w wielką stację bojową.
Czerpaliśmy inspirację z wszystkich zaawansowanych ras występujących w science fiction dla Pielgrzymów.
Wiedzieliśmy, że gra nie będzie kompletna bez kosmicznych marines. Z świadomością pozostałych frakcji dość dobrze określonych, stworzyliśmy frakcję nieco mniej zaawansowaną, nieco bardziej brutalną i zdecydowanie nie wybaczającą jeśli chodzi o najścia na ich rodzimą planetę. Z Trogami nie ma negocjacji – nie wykształcili jeszcze języka.
Ich nazwa jest skrótem od „Troglodyta”, co wydawało się prawdopodobnym określeniem jakie mogli Trogom nadać ludzie po pierwszym kontakcie.
Tak właśnie narodziły się Trogi.
Siła Trogów
Trogi mogą niemal zupełnie zapomnieć o akcji Rekrutacji przez co najmniej pierwszą połowę gry, ponieważ gra rozpoczyna się z żetonami Hordy Trogów rozsianymi po całej planszy. Trogi mogą przyzwać swoje Oddziały zwyczajnie poprzez poruszanie się do tych Regionów, lub w momencie w którym przeciwnik poruszy się tam swoimi Odziałami. Wystarczy krótka chwila, a każdy Trog z Rezerwy ma spore szanse znaleźć się na planszy.
Co więcej, twoje ustawienie początkowe sprawia, że możesz mieć pewność, że w pierwszych turach gry będziesz mocno uwikłany w bitwy, możesz więc skupić się nie tyle na poruszaniu, co na dociąganiu nowych kart. Dzięki temu, dobry gracz prowadząc Frakcję Trogów może nie tylko przetrwać pierwsze bitwy, ale i wyciągnąć z nich korzyść.
Struktura Tuneli, albo zbudowana, albo otrzymana w ramach ustawienia początkowego, jest ważnym narzędziem w arsenale Trogów. Żadna frakcja nie może rekrutować i przenosić Oddziałów na froncie tak szybko jak Trogi dzięki swoim Tunelom. Jeśli myślisz o budowaniu, pomyśl o wybudowaniu kilku Tuneli w jednej akcji. Zadbaj o to, by przeciwnicy widzieli jak się uśmiechasz kiedy je budujesz. Mają się bać twoich możliwość szybkiego transportu!
Trogi mają więcej Oddziałów niż jakakolwiek inna frakcja, co znaczy, że możesz użyć kilku z nich „lekkomyślnie”. To nie taki zły pomysł posłać jednego Troga do regionu kontrolowanego przez przeciwnika tylko po to, by wywołać w nim bitwę i uniemożliwić używania Budowli. Wysłanie jednego Troga do mocno ufortyfikowanego regionu maszyn z Rojem Dronów wyłącza je w locie. Możesz też blokować ruch przeciwnika wywołując Bitwę na drodze między jego Oddziałami a Regionem w którym chciały by się znaleźć.
Trzy karty Jaskiń w podstawowej talii Trogów są doskonałe do szybkiego przemieszczania się, a dwie Wylęgarnia dają Trogom niszczycielska opcje Rekrutacji w późniejszych fazach gry. 6 Oddziałów Trogów za dwie karty? Tak, proszę. Zapakować? Nie. Nie ruszamy się z tej planety.
Umiejętność Zniknięcie pozwala ufortyfikować Regiony które twój przeciwnik chce zdobyć. Musisz jednak pamiętać, by mieć w Rezerwie jednostki które mogą się pojawić na planszy! Używaj Zniknięcia by dodać więcej żetonów Hord Trogów do centralnych bogatych w kryształy Regionów, po czym korzystaj z nich poruszając tam swoje Oddziały. Zasada połowy Punktów Zwycięstwa nie będzie bolała tak bardzo jeśli napakujesz Region kryształami. Dodatkowa drobna korzyść? Poświęcając jeden Oddział powracasz z nim do rezerwy, po to… by rekrutować go drobną chwilkę później.
Bardzo skuteczna w początkowych fazach gry jest Cecha Rdzenne siły dzięki której możesz zalać Oddziały przeciwnika które uruchomiły Hordy Trogów tylko jednym czy dwoma oddziałami, 2 czy 3 jednostkami Trogów. Siły Pierwotne mogą zagwarantować wiele wczesnych zwycięstw w bitwach o Regiony, opóźniając zdolność przeciwnych frakcji do budowania Budowli i możliwość wykorzystywania ich kluczowych Cech. Niemniej, powinieneś wstrzymać się z użyciem Rdzennych Sił do końca Twojej ostatniej akcji (najlepiej, jeśli jesteś ostatni na torze kolejności), dzięki czemu Twoi przeciwnicy nie będą wiedzieć gdzie użyjesz tej Cechy. W świecie idealnym, możesz nijako „unieważnić” karty przeciwnika który zużył ostatnia akcję na dobranie dwóch kart Taktyki Terenowej a których już nie będzie mógł użyć.
Jak dobre wino i ser, Okrzyk Bojowy łączy się idealnie ze Zniknięciem. Jeśli zgrasz to dobrze w czasie z pustą Rezerwa, możesz połączyć kilka żetonów Hord Trogów w pojedynczym wewnętrznym regionie by korzystać z dużej ilości kryształów nie zostawiając tam zbyt wiele cennych Oddziałów. Okrzyk Bojowy jest również bardzo silny przeciw Ludziom, których Zwiad i Lotniskowiec sprawia im problemy w środku planszy. Jeśli przejmą kontrolę nad Regionem, korzystaj z Okrzyku bojowego by wyrywać ją im z rąk.
W Cieniu to świetny sposób by połączyć żetony Hordy Trogów i użyć Okrzyku Bojowego lub by stworzyć silne ufortyfikowane Regiony na granicach twoich terytoriów. Bardzo często żetony Hord Trogów nie są użyteczne głęboko w kontrolowanym przez ciebie terenie, więc wysuwanie ich na front maksymalizuje ból jaki mogą spowodować twoim przeciwnikom, mało tego, ich użycie będzie powodowało pojawianie się Oddziałów od razu na froncie. Możesz używać W Cieniu, by zmuszać przeciwnika by brnął ze swoimi siłami z trudem przemieszczając się po planecie, ale bądź ostrożny by za pomocą W Cieniu nie skupić swoich sił zbyt mocno. Kto broni wszystkiego – broni niczego”.
Przystosowanie to jedna z najsłabszych Cech Trogów, i najlepiej, by używał ich doświadczony gracz, który dobrze potrafi używać fundamentalnej siły Trogów. Przystosowanie skłania jeszcze bardziej do tego, by w pierwszych chwilach gry dociągać karty Taktyk terenowych, zwłaszcza, że Przystosowanie może być również używana w późniejszym etapie gry by wzbogacać talię gracza. To właśnie ta Cecha sprawia, że Trogi działają doskonale w każdej sytuacji. Niemniej, nawet wtedy, musisz używać Cechy Znikanie i Tuneli efektywnie, by twoje Oddziały były zawsze tam, gdzie najlepiej ich użyć.
Jedna z opcji w grze Trogami, jaką warto rozważyć na samym początku gry, to użyć wielu kart w pierwszej rundzie, rozpostrzeć się po planszy jak szarańcza, wykorzystać jak najwięcej żetonów Hord Trogów i pozbierać jak najwięcej żetonów Eksploracji, po to, by inni gracze nie mogli z nich skorzystać. To naprawdę niezły kop dla Trogów (dodatkowe karty, kryształy i inne) i działa na niekorzyść przeciwnika podwójnie, ponieważ cieszysz się tym, co w innej sytuacji wpadłoby właśnie jemu w ręce. Niemniej, musisz być świadomy ile Cię to będzie kosztować: zużyjesz większość, jeśli nie wszystkie swoje karty, dodatkowo, odsłaniasz dokładną ilość jednostek w każdym Regionie, ponieważ użyłeś żetonów Hord Trogów. Dodatkowo, masz teraz niewiele lub wręcz nie masz żadnej jednostki w rezerwie. Po prostu – wymieniasz element zaskoczenia na blokowanie przeciwnikom otrzymywania bonusów początkowych.
Słabości Trogów
Trogi nie maja tak dobrych Budowli jak przeciwnicy. Oznacza to, że mogą mieć problem z obroną własnego terytorium. Mimo, że pułapka jest dobrą Budowlą, staje się kosztowna i nieefektowna kiedy przeciwnik zwyczajnie nie da się zastraszyć i przemieści się do Regionu który ją zawiera.
Jeśli od początku rozgrywki walczysz często w regionach górzystych, Wylęgarnia może być dobrą strukturą ponieważ możesz używać kart gór by szybko rekrutować nowe jednostki na froncie, ale to strategia kontekstowa, bardzo zależna od sytuacji na planszy, i może być rozważana jedynie w szczególnych okolicznościach.
Trogi muszą walczyć cały czas, i jeśli ich przeciwnik jest roztropny, będzie nękać Trogi raz za razem. Nawet nie szukający zwady Pielgrzymi powinni nękać Trogi cały czas by zbierać od nich jeńców i powstrzymać ich od przeniesienia się zbyt daleko od ich własnego HQ. Chcesz pokonać trogi? Walcz z nimi! Nie pozwól im skoncentrować się na jednym graczu, nie pozwól im wejść w fazę bitew z mniej niż trzema bitwami. Skoncentrowana armia Trogów może być bardzo niebezpieczna. Pamiętaj, że Trogi dzięki żetonom Hord Trogów w zasadzie nie posiadają linii zaopatrzenia, które można by przeciąć, więc jeśli nie będziesz utrudniać im życia, przegrasz.
Trogi zaczynają bardzo mocno, ale w nieustającym konflikcie z trzema przeciwnikami, kończą raczej kiepsko. Zdobywają tylko połowę punktów za kryształy, co oznacza, że kiedy inni będą zdobywać 5-10 punktów za Region, oni będą zbierać tylko połowę tego. Ta frakcja, dodatkowo, nie ma żadnego sposobu by generować więcej dodatkowych punków poprzez Budowle czy Cechy, więc muszą używać Znikania by tworzyć więcej kryształów i zbierać jeńców.
Wskazówki do strategii Trogów
- Nie rekrutuj za dużo na początku gry. Pozwól, by żetony Hord Trogów zrobiły to za Ciebie.
- Pamiętaj, by Twoja Rezerwa nigdy nie była pusta. Jeśli nie masz nic w Rezerwie, twoje żetony Hord Trogów nie zdadzą się na wiele…
- W początkowych fazach gry nie bój się starcia. Potrzebujesz dzielnych męczenników… by Oddziały wracały do Rezerwy i by mogły zadziałać uruchamiane w przyszłości żetony Hord Trogów.
- Pozwól swoim Trogom umierać! Pamiętaj – POTRZEBUJESZ jednostek w Rezerwach żeby móc maksymalizować korzyść z żetonów Hord Trogów.
- Staraj się zbierać jak najwięcej Jeńców jeśli to możliwe. Twój przeciwnik będzie bardziej rozważny i nie skory do ryzykanckich zagrań. Terytoria możesz zdobywać tanio za pomocą swoich Taktyk lub bonusów obrońcy.
- Włączaj Punktowanie zwłaszcza w pierwszych rundach kiedy nie potrzebujesz Rekrutować ani Budować jak inne frakcje. Punkty które zdobędziesz za pomocą Regionów będą rekompensować karę połowy punktów za kryształy i ograbisz przeciwników z ich możliwości do uruchamiania Punktowania.
- Trogi powinny używać Tuneli i zewnętrznych regionów by natychmiastowo lądować na progu wrogiej Frakcji i nękać ich Budowle. Używaj tego szczególnie wobec Pielgrzymów i ich budowli do ekstrakcji.
- Trogi powinny korzystać z ich pozycji na torze inicjatywy. Zajmując ostatnie miejsce Trogi mogą łatwo dostrzec gdzie walczą i jakich kart potrzebują na ręce by wygrać.
- Trogi nie maja linii zaopatrzenia. Mogą być wszędzie. Wykorzystuj błędy w obronie przeciwników nękając ich z różnych stron.
- Używaj nadmiarowych Trogów do blokowania Budowli przeciwników. Uwierz mi, stać Cię na ich stratę.
- Korzystaj ze zdolności do zbierania Kryształów na środku planety. Zrekompensujesz sobie karę zbierania za nie tylko połowy punktów.
- Staraj się skupić jeśli to możliwe, jeśli którykolwiek z graczy odpuści Ci chociażby na chwilę.
- Trzymaj bufor bezpieczeństwa przed swoim najcenniejszym wewnętrznym Regionem. Warto tracić jednostki i poświęcić kilka zewnętrznych Regionów by utrzymać ten centralny przy sobie.