18 maja 1765

Gdy zbudziłem się wczesnym rankiem, zauważyłem, że Coopera nie ma w mojej kabinie. Wyszedłem na pokład i zobaczyłem go stojącego na tylnych łapach, nerwowo spoglądającego przez reling na dziobie statku. Wytężyłem wzrok, ale horyzont był pusty. Uspokoiłem psa klepiąc go po głowie i mówiąc, że niczego tam nie ma. Do końca dnia Cooper szczekał jak opętany ilekroć sternik próbował zmienić kurs, przestając jedynie, gdy wracaliśmy na wcześniej obraną trasę. Później, tuż przed zachodem słońca, coś zamajaczyło na horyzoncie – najpiękniejsza wyspa, jaką kiedykolwiek widziałem. Gdy wylądowaliśmy na jej brzegu, natychmiast zrozumiałem, że pewnego dnia wrócimy do tego cudownego miejsca i osiedlimy się tu już na zawsze. Skrupulatnie zaznaczyłem lokalizację wyspy na mapach morskich i nazwałem ją na cześć jej odkrywcy: Wyspa Coopera.

6 sierpnia 1771

W końcu wróciłem na Wyspę Coopera, a Cooper wciąż jest u mego boku! Zabrałem ze sobą dwa statki i wielu pracowitych ludzi. Jednak nie jesteśmy tutaj sami. Inni dołączyli do mnie w tej wspaniałej podróży ze swoimi własnymi statkami i robotnikami, chcąc zasmakować tego raju na ziemi. Rozdzieliliśmy się nim dotarliśmy na wyspę. Ja i moja załoga rozbiliśmy obóz na południowym półwyspie, nie mając pojęcia, gdzie wylądowali inni. W każdym razie nadszedł czas, aby zbadać nasz nowy dom i przekształcić go w kwitnące miejsce, o którym marzyłem od tak dawna. Bierzmy się do pracy.

Witajcie na Cooper Island, osobliwie ukształtowanej wyspie na Atlantyku z kilkoma półwyspami rozciągającymi się od jej centrum. Dzięki flocie dwóch żaglowców każdy z was wylądował na brzegu innego półwyspu i zbudował mały port. Od tego momentu waszym celem jest zdobycie jak największej liczby punktów. Aby tego dokonać, musicie zbadać i jak najbardziej rozwinąć swój półwysep. Na wyspie znajdują się 4 typy terenu, z których możecie pozyskać zasoby: lasy dające drewno, łąki umożliwiające produkcję żywności, góry gdzie można pozyskiwać kamień i złoto oraz osady, gdzie można produkować płótno.

Cooper Island to gra strategiczna, którą od razu wydajemy z dodatkowym trybem solo, co oznacza, że przeznaczona jest od 1 do 4 graczy. Będziecie w niej zasiedlać półwyspy tytułowej Wyspy Coopera. Każdy z graczy dysponuje robotnikami, których rozmieszcza na akcjach w centralnej części wyspy. Główną mechaniką jest rozmieszczanie płytek terenu na swoim półwyspie w taki sposób, by tworzyć kolejne poziomy danego terenu, dające wtedy cenniejsze surowce. Każdy gracz ma do dyspozycji także między innymi małe i duże budynki oraz twierdzę w swoim kolorze, które będzie stawiać na swoim półwyspie w ramach swoich akcji zdobywając punkty. Punkty zwycięstwa, czyli punkty steru, zdobywa się na kilka sposobów, ale najciekawszym z nich jest okrążanie planszy swoimi żaglowcami i zbieranie w ten sposób żetonów dzienników pokładowych. Ale uwaga: mijając porty trzeba też będzie płacić za postój w nich.

Przebieg rozgrywki

Gra składa się z 5 rund, a każda z nich z 3 faz: fazy dochodu, fazy robotników i fazy porządkowania.

W fazie dochodu każdy z graczy umieszcza jedną płytkę wysepki i jedną podwójną płytkę terenu, a w kolejnych rundach może mieć do dyspozycji więcej tego typu akcji (jeśli załadował łodzie kupieckie).

W fazie robotników gracze korzystają z robotników dostępnych na ich planszetce i umieszczają na polach robotników na środku planszy. Ma znaczenie, kto pierwszy deklaruje daną akcję (jeśli jest tam już pionek w innym kolorze, trzeba zapłacić graczowi w tym kolorze.

Istnieje 8 pól akcji, na które możesz wysyłać robotników. Niektóre pozwalają zdobywać lub umieszczać płytki terenu w celu generowania zasobów, inne pozwalają wydać te zasoby, aby zdobyć punkty steru i inne korzyści. W tej fazie można między innymi stawiać budynki (niektóre z nich dają dodatkowe punkty na koniec), a także usuwać z planszy ruiny, zamieniając je na posągi. Posągi stojące na półwyspie dostarczają w każdej rundzie dodatkowych punktów.

Do wykonania części akcji konieczne jest opłacenie kosztu akcji, w monetach lub zasobach, które magazynuje się na miejscach magazynowych lub na polach terenu: dlatego tak ważna jest rozbudowa swojego półwyspu. Jeśli nie macie danego surowca, jeszcze nie wszystko stracone: wymiana handlowa jest możliwa: podczas jednej z akcji błyskawicznych na planszy.

W ramach akcji można także między innymi budować łodzie kupieckie, które dostarczają dodatkowych korzyści. W przedsprzedaży Copper Island w sklepie Portal Games, możecie znaleźć bonusowe łodzie kupieckie. Pamiętajcie też o spełnianiu osiągnięć, jakimi są kamienie milowe – to pozwala na uzyskanie nowych robotników, a co za tym idzie – więcej możliwych akcji do wykonania. Wypełniajcie także odpowiednie wymogi, by zdobywać punkty steru z kart królewskich zleceń!

Faza porządkowania składa się z 7 kroków. Są to: wyżywienie robotników, ponowna aktywacja zasobów, zdobywanie bonusów z posągów, zdobywanie bonusu z półwyspu, powrót robotników, porządkowanie targowiska i przesunięcie kapitana portu na kolejny statek towarowy.

Tryb jednoosobowy

W pudełku znajdziecie karty do gry w trybie jednoosobowym. Zawierają one dokładne instrukcje takiej rozgrywki krok po kroku.

• Gra strategiczna twórców „La Granja” z mechaniką wykładania płytek i worker placement oraz ciekawym mechanizmem zarządzania zasobami
  • Rozbudowa mapy w 3D: układanie kafelków na Półwyspach na wielu poziomach dla zgarnięcia jak największej liczby surowców
  • Oryginalny sposób liczenia punktów dzięki statkom graczy opływającym planszę
  • Regrywalna gra optymalizacyjna z możliwością rozwijania różnych strategii, nagradzająca dobre decyzje
  • Mnogość decyzji połączoną ze stosunkowo niedługim czasem gry

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

Twoje imię (wymagane)

Twój adres e-mail (wymagane)

Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.