














Za każde Rozwinięcie musimy zapłacić 2 Żywności. Niektóre do wykupienia będą wymagały posiadania określonego Budynku, na przykład: aby zdobyć Rozwinięcie Pisma, musimy najpierw wybudować Akademię. Z kolei niektóre Rozwinięcia uruchamiają karty Wydarzeń. Wydarzenia to nagłe i niespodziewane okoliczności, którym nieraz będziemy musieli sprostać. Niektóre mogą przynieść nam korzyści, inne doprowadzić nas do ruiny.
W swojej turze każdy gracz musi wykonać 3 akcje. Oprócz wykupywania Rozwinięć będziemy działać na kaflach Obszarów. Możemy eksplorować nowe tereny, odsłaniając zakryte kafle. Na kontrolowanych obszarach, czyli tam, gdzie znajdują się nasi Osadnicy, będziemy wznosić Osady, a później rozbudowywać je o kolejne elementy takie jak Porty, Fortece czy Świątynie. Każdy ze wspomnianych Budynków pełni określoną funkcję. Fortece zwiększą naszą siłę podczas bitew, w Portach wybudujemy Statki, którymi będziemy transportować nasze jednostki, a Świątynie zwiększą zadowolenie naszych poddanych.
Miasta będą również niezbędne w celu pozyskiwania surowców (Żywność, Ruda, Drewno) i werbunku jednostek. Surowców zbierzemy tym więcej, im bardziej rozbudowane mamy miasto i im bardziej zadowoleni są jego mieszkańcy. Z kolei jednostki zwerbujemy właśnie dzięki pozyskanym surowcom, a w przypadku Kawalerii i Słoni będzie nam potrzebny ponadto Budynek Targowiska.
Dodatek Cywilizacje wprowadza kilka znaczących elementów. W naszych miastach pojawią się Obeliski, które są odporne na przejęcie przez wroga, czy Obserwatoria, zapewniające dodatkowe karty Akcji. Na polach bitew obok Piechoty będzie walczyć Kawaleria i Słonie. Rzucając kośćmi w czasie bitwy, doliczymy 2 oczka za każdą jednostkę Kawalerii, a każda jednostka Słonia anuluje jedno trafienie przeciwnika. Dzięki Cywilizacjom poprowadzimy do boju historyczne frakcje, takie jak Rzym, Japonia czy Aztekowie z ich indywidualnymi Rozwinięciami oraz Przywódcami, takimi jak Juliusz Cezar, Kleopatra czy Aleksander Wielki.
Interesująco w Clash of Cultures został zaprezentowany element walki. W czasie bitwy każda jednostka reprezentowana jest przez jedną kość, jednak o trafieniach w przeciwnika nie decydują wyniki na konkretnych kościach, ale suma wyników. Każda suma 5 z wyrzuconych oczek to jedno „trafienie”, a każdy wynik 5 lub 6 na pojedynczej kości to jedno anulowanie „trafienia” przeciwnika.
Nie byłoby jednak cywilizacji bez jej cudów. W Clash of Cultures zetkniemy się ośmioma Cudami. Kiedy uda nam się odblokować Rozwinięcia Inżyniera i Pomniki, ciągniemy z talii Cudów jedną kartę przedstawiającą konkretny Cud. Każdy z nich wymaga ponadto posiadania określonych Rozwinięć do wybudowania, zapewniając przy tym ogromne korzyści. I tak na przykład Wielka Biblioteka pozwala korzystać graczowi z nieodblokowanych Rozwinięć, Wielka Latarnia Morska umożliwia werbowanie darmowych Statków, a Wielki Mur obniży siłę wszystkich atakujących cię wrogów.
Gra kończy się po 18 Rundach lub w momencie, kiedy jeden z graczy zostanie wyeliminowany. Punkty Zwycięstwa otrzymujemy przede wszystkim za liczbę posiadanych Osad oraz Budynków, kontrolowane Cuda i wykupione Rozwinięcia.

O NAS
Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.
Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.
Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.