Niegdyś były to tereny odludne, zalesione. Dziki zwierz nieustannie grasował, stanowiąc największe niebezpieczeństwo dla naszych ludzi. Dzisiaj wszystko wygląda zupełnie inaczej. Łąki zastąpiły pola, w miejscach lasów piętrzą się nasze miasta, a z jaskiń już dawno wypłoszyliśmy niedźwiedzie, wydobywając tam złoto i rudę. Nasza cywilizacja się rozwija, ale rozwijają się też inne. Zarówno my, jak i oni pragniemy tego samego. Pragniemy dominacji.

Czy można stworzyć grę strategiczną prezentującą wszystkie cywilizacje świata? Grę ukazującą rozwój ludzkości, rozrastanie się miast, walkę o ziemię i zasoby? Christianowi Marcussenowi ta sztuka się udała. Clash of Cultures: Monumentalna Edycja Polska to ogromny tytuł zawierający kilkadziesiąt żetonów, ponad setkę kart i aż kilkaset figurek. Staniemy tutaj na czele jednego z piętnastu historycznych imperiów, walczącego o dominację na przestrzeni kolejnych epok. Znajdujący się w pudełku dodatek Cywilizacje wprowadza nowe karty, nowe jednostki (Kawalerię i Słonie), nowe budynki (Obeliski, Obserwatoria i Targowiska), a także po trzech historycznych Przywódców dla każdej frakcji. Przeniesienie na stół komputerowego Civilization stało się faktem!

W Clash of Cultures plansza Gracza pełni rolę centrum dowodzenia. Znajduje się na niej 10 drzewek Rozwinięć, takich jak Żegluga, Ekonomia czy Wojskowość. Każde drzewko składa się z czterech poziomów, które musimy odblokować po kolei, zyskując coraz większe korzyści i możliwości. Niektóre drzewka są ze sobą połączone, na przykład: aby wykupywać Rozwinięcia na drzewku Demokracji, musimy najpierw osiągnąć wszystkie Rozwinięcia na drzewku Edukacji.

Za każde Rozwinięcie musimy zapłacić 2 Żywności. Niektóre do wykupienia będą wymagały posiadania określonego Budynku, na przykład: aby zdobyć Rozwinięcie Pisma, musimy najpierw wybudować Akademię. Z kolei niektóre Rozwinięcia uruchamiają karty Wydarzeń. Wydarzenia to nagłe i niespodziewane okoliczności, którym nieraz będziemy musieli sprostać. Niektóre mogą przynieść nam korzyści, inne doprowadzić nas do ruiny.

W swojej turze każdy gracz musi wykonać 3 akcje. Oprócz wykupywania Rozwinięć będziemy działać na kaflach Obszarów. Możemy eksplorować nowe tereny, odsłaniając zakryte kafle. Na kontrolowanych obszarach, czyli tam, gdzie znajdują się nasi Osadnicy, będziemy wznosić Osady, a później rozbudowywać je o kolejne elementy takie jak Porty, Fortece czy Świątynie. Każdy ze wspomnianych Budynków pełni określoną funkcję. Fortece zwiększą naszą siłę podczas bitew, w Portach wybudujemy Statki, którymi będziemy transportować nasze jednostki, a Świątynie zwiększą zadowolenie naszych poddanych.

Miasta będą również niezbędne w celu pozyskiwania surowców (Żywność, Ruda, Drewno) i werbunku jednostek. Surowców zbierzemy tym więcej, im bardziej rozbudowane mamy miasto i im bardziej zadowoleni są jego mieszkańcy. Z kolei jednostki zwerbujemy właśnie dzięki pozyskanym surowcom, a w przypadku Kawalerii i Słoni będzie nam potrzebny ponadto Budynek Targowiska.

Dodatek Cywilizacje wprowadza kilka znaczących elementów. W naszych miastach pojawią się Obeliski, które są odporne na przejęcie przez wroga, czy Obserwatoria, zapewniające dodatkowe karty Akcji. Na polach bitew obok Piechoty będzie walczyć Kawaleria i Słonie. Rzucając kośćmi w czasie bitwy, doliczymy 2 oczka za każdą jednostkę Kawalerii, a każda jednostka Słonia anuluje jedno trafienie przeciwnika. Dzięki Cywilizacjom poprowadzimy do boju historyczne frakcje, takie jak Rzym, Japonia czy Aztekowie z ich indywidualnymi Rozwinięciami oraz Przywódcami, takimi jak Juliusz Cezar, Kleopatra czy Aleksander Wielki.

Interesująco w Clash of Cultures został zaprezentowany element walki. W czasie bitwy każda jednostka reprezentowana jest przez jedną kość, jednak o trafieniach w przeciwnika nie decydują wyniki na konkretnych kościach, ale suma wyników. Każda suma 5 z wyrzuconych oczek to jedno „trafienie”, a każdy wynik 5 lub 6 na pojedynczej kości to jedno anulowanie „trafienia” przeciwnika.

Nie byłoby jednak cywilizacji bez jej cudów. W Clash of Cultures zetkniemy się ośmioma Cudami. Kiedy uda nam się odblokować Rozwinięcia Inżyniera i Pomniki, ciągniemy z talii Cudów jedną kartę przedstawiającą konkretny Cud. Każdy z nich wymaga ponadto posiadania określonych Rozwinięć do wybudowania, zapewniając przy tym ogromne korzyści. I tak na przykład Wielka Biblioteka pozwala korzystać graczowi z nieodblokowanych Rozwinięć, Wielka Latarnia Morska umożliwia werbowanie darmowych Statków, a Wielki Mur obniży siłę wszystkich atakujących cię wrogów.

Gra kończy się po 18 Rundach lub w momencie, kiedy jeden z graczy zostanie wyeliminowany. Punkty Zwycięstwa otrzymujemy przede wszystkim za liczbę posiadanych Osad oraz Budynków, kontrolowane Cuda i wykupione Rozwinięcia.

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.