Głębokie wody Oceanów skrywają wiele sekretów i nieznanych form życia. Pośród rekinów, wielorybów, koralowców i krewetek żyje cała cywilizacja mieszkańców wód. Przez wieki Wielkie Królestwa Aquatiki budowały swój świat, wychowując dzieci i zarządzając, by tworzyć i prosperować. Ale ponieważ ich zasoby się wyczerpały, zostały zmuszonedo zbadania Głębi Oceanu w poszukiwaniu nowych złóż. 

Wielkie Królestwa Aquatiki stale walczą o zasoby, ponieważ wraz ze zmianami klimatu w ich wodach pojawiają się nowe prądy morskie. Razem z nimi przybywają bezwzględni władcy północy i nowe tajemnicze stworzenia. Rywalizacja staje się jeszcze bardziej okrutna. Królowie muszą coraz głębiej szukać zasobów, napotykając dzikie plemiona oceanu, które zaoferują swoje umiejętności i moce każdemu, kto jest w stanie im zapłacić…

Aquatica to gra planszowa dla 1-4 graczy. Każdy z was wciela się w rolę jednego z Królów Oceanu próbując znaleźć zasoby dla swojego królestwa. Waszym celem jest posiadanie największej liczby Punktów Zwycięstwa na koniec gry. Aby je zdobyć, musicie eksplorować, podbijać i kupować Lokacje, werbować nowe Postacie i wypełniać Cele. Gracz z największą liczbą Punktów Zwycięstwa i najlepiej prosperującym królestwem zostanie ogłoszony najwspanialszym władcą wśród Królestw Aquatiki.

 

  • Plansza Oceanu
  • 4 trójwarstwowe plansze Gracza
  • 56 kart Lokacji
  • 8 kart Królów
  • 24 karty Postaci Początkowych
  • 18 kart Postaci Oceanu
  • 16 figurek Wyszkolonych Mant
  • 23 figurki Dzikich Mant
  • 5 dwustronnych żetonów Celu

Przygotowanie i podstawowe zasady

Na stole należy położyć planszę Oceanu, w którym gracze będą odkrywali nieznane Lokacje i spotykali nowe Postacie. Potem należy potasować Postaci Oceanu, talię Lokacji, a obok wyłożyć figurki Dzikich Mant stroną z efektem do góry. W górnej części planszy znajdują się Cele do wypełnienia, z którymi można zagrać, można także wybrać nowe spośród żetonów Celów dla urozmaicenia rozgrywki.

Każdy gracz bierze planszę Gracza. Każda plansza ma 5 kieszeni, w których gracze umieszczają Podbite lub Zakupione Lokacje. Następnie gracz dobiera 6 Postaci Początkowych i 4 Wyszkolone Manty. Na początek można grać bez kart Królów. W kolejnych rozgrywkach każdy gracz otrzymuje kartę Króla zawierającą dodatkowe zasady.

Karty Postaci reprezentują mieszkańców wód, którzy pomogą graczom w osiągnięciu zwycięstwa dzięki opisanym na nim efektom. Dzięki kartom postaci bada się Ocean, odkrywa nowe Lokacje i wydobywa zasoby z Głębi.

Karty Lokacji przedstawiają obszary, które gracze mogą odkryć i wykorzystać. Każda Lokacja może zostać Zakupiona przez gracza przy użyciu Monet lub też Podbita przy użyciu Siły. Koszt pozyskania Lokacji znajduje się na górze karty. Lokacje zapewniają zasoby, ale także różne efekty, Manty i Punkty Zwycięstwa. Z boku znajdują się z kolei Głębie Lokacji.

Głębie Lokacji to jedna z najciekawszych mechanik w grze. Głębie pokazane są po lewej stronie karty. W Głębiach Lokacji można znaleźć Zasoby (czyli Monety i Siłę), a także Efekty, które można potem aktywować. Na początku można wykorzystać jedynie górną Głębię, a by pozyskać kolejne Zasoby, należy wsunąć kartę Lokacji do góry o 1 Głębię. Umożliwia to specjalna konstrukcja planszy gracza. Przesunięcie karty daje graczowi dostęp do nowej Głębi. Podnosząc Lokację, gracz wsuwa ją o tyle Głębi do góry ile wskazuje ikona efektu Postaci, Manty lub innej karty Lokacji. Niektóre Głębie są puste, dlatego szczególnie ważne jest je podnosić, by trafić na Głębie przynoszące korzyści. Dodatkowo tylko w pełni podniesione karty i przeniesione na stos Punktowania dają cenne Punkty Zwycięstwa podczas gry: te będące nadal na planszy gracza, nie.

Manty to mieszkańcy Oceanu, których można wyszkolić. Gracz zaczyna z zestawem 4 Wyszkolonych Mant, a w trakcie gry może szkolić Dzikie Manty (łącznie jest ich 23). Manty pozyskują zasoby, służą też do wykonania specjalnych efektów, gdy są przygotowane. Po wykorzystaniu Manty, należy ją odwrócić na drugą stronę, co oznacza że jest wyczerpana. By przygotować wyczerpaną Mantę należy użyć specjalnego efektu.

Gracze wykonują kolejno swoje tury, a podczas nich każdy z graczy musi wykonać 1 akcję Główną. Dodatkowo może wykonać nieograniczoną liczbę akcji Dodatkowych w dowolnej kolejności. 

Akcja Główna: podczas swojej tury gracz musi zagrać Postać z ręki i rozpatrzyć jej efekty. Następnie kartę Postaci należy położyć na stosie kart odrzuconych.

Akcje Dodatkowe: gracz może odwócić przygotowane Manty na wyczerpaną stronę wykorzystując ich efekty. Może także wykorzystać Głębie Lokacji, a więc spojrzeć jaki aktualnie Efekt daje dana karta Lokacji. W ramach akcji Dodatkowej gracz może rozpatrzyć widniejące na kartach Postaci, Mantach lub Głębiach Lokacji Efekty. Efekty to: Werbunek (czyli dołączenie do królestwa kolejnych Postaci z planszy Oceanu), Zakup Lokacji (za Monety), Podbijanie Lokacji (co wymaga punktów Siły), Podnoszenie Lokacji (co skutkuje szybszym Punktowaniem), Punktowanie, czyli przeniesienie Lokacji do Stosu Punktowania (tym samym zwalnia się miejsce na planszy gracza) oraz Zwiad (pozwalający na odkrycie nowych Lokacji).

Na planszy głównej znajdują się Cele, które są najlepszą metodą do pozyskania wielu Punktów Zwycięstwa. Tor ma 5 pól, na których gracze kładą swoje Manty jeśli wypełniają wypisane na nich Efekty, ale Cele punktowane są malejąco. Innymi słowy, kto pierwszy, ten lepszy – ten, kto spełnia dany cel szybciej, dostaje więcej punktów. Cele można spełniać jedynie za pomoca Wyszkolonych Mant. Gdy jeden z graczy wypełnił wszystkie 4 Cele, gra się kończy (inne możliwości zakończenia gry to brak kart w talii Lokacji lub Postaci Oceanu).

Punkty Zwycięstwa przyznawane są za Postaci, Manty na torach Celu, Lokacje na stosie Punktowania.

Możliwa jest także gra solo według standardowych zasad z drobnymi zmianami. Przy zagrywaniu określonych kart lub przy określonym typie akcji, należy położyć Manty wirtualnego gracza (Manty Ichtianderów) na torze Celu.

 

 

Aquatica: Mroźne Wody zawiera wszystkie elementy niezbędne do rozgrywki 5-osobowej, ale także nowe Postacie Oceanu, Królów, Lokacje i Manty. Wprowadza także nową mechanikę, która może zastąpić tory Celów: Plemiona. Gracze mogą korzystać z nowych kart, wybierając moduł Plemion z dodatku lub moduł Celów z podstawowej wersji gry.

Mroźne Wody zawierają:

  • 6 kart Postaci Początkowych dla 5. gracza
  • 4 figurki Wyszkolonych Mant dla 5. gracza
  • 1 trójwarstwowa plansza dla 5. gracza
  • 12 nowych kart Postaci Oceanu (2 zestawy po 6)
  • 14 nowych kart Lokacji (nowego rodzaju)
  • 6 nowych figurek Dzikich Mant
  • 6 nowych kart Królów
  • 2 nowe dwustronne żetony Celu
  • 20 kart Plemion
  • 1 plansza Plemion

W rozszerzeniu Mroźne Wody można używać modułu Celów z podstawowej wersji gry lub modułu Plemion. Dostępne są także nowe żetony Celu, które działają tak jak te z gry podstawowej i mogą zostać z nimi wymieszane.

Jeśli gracze wybrali moduł Plemion, wykładają planszę Plemion na planszy Oceanu zasłaniając tory Celów, a następnie dzielą karty Plemion na dwie talie, tasują je, dobierają i kładą w odpowiednich miejscach na planszy. By wykorzystać karty Plemion należy je Zwerbować umieszczając na karcie Plemienia swoją Mantę. Plemię opłaca się podobnie jak Lokacje, ale można także odrzucić w tym celu Lokacje ze stosu Punktowania. Poza tym występuje kilka zmian w rozgrywce dotyczących przygotowania kart Postaci Oceanu i kart Lokacji.

Rozszerzenie zawiera także nowe karty Postaci z nowym efektem, który jest aktywny tylko wtedy, gdy karta znajduje się na wierzchu stosu kart odrzuconych. Jest to tzw. Efekt Opóźniony. Pojawia się także piąty rodzaj Lokacji: Mroźne Głębiny. Niektóre z Mroźnych Głębin mają nowe efekty pozwalające na odrzucanie Mant i kopiowanie innych Efektów.

Rozszerzenie Mroźne Wody umożliwia grę do 5 graczy, ale ma także wariant 1-osobowy szczegółowo opisany w instrukcji.

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.