Mechanika Ładu Chaosu – Dynamiczne Bitwy

Gdy w Circadianach: Ładzie Chaosu dochodzi do bitwy, dzieje się grywalnościowa magia.

Bo to gra z jednostkami na mapie, terytoriami, budynkami i kontrolą nad obszarami, no nie? To znaczy, że prędzej czy później (prędzej!) wrogie armie znajdą się na tym samym polu i będzie trzeba rozstrzygnąć bitwę. I tu wchodzi mechanika, która wyróżnia grę spośród niezliczonych dudes on map.

W Fazie Walki bierzesz tekturowe koło walki i ustawiasz je w tajemnicy przed przeciwnikiem, tak by zmodyfikować bazowe współczynniki w tej bitwie. Masz wpływ na Siłę (gracz z wyższą wygrywa bitwę), Ataki (czyli ile jednostek wroga wyeliminujesz) i Tarcze (czyli o ile pomniejszysz wartość wrogich Ataków).

Do modyfikowania służą karty Taktyki: wybierasz jedną i dokładasz ją do koła, tak by sprytnie wykorzystać jej – większe niż bazowe – wartości, przypisując im takie współczynniki, jakich potrzebujesz.

Od modyfikowania masz też samo koło: Kręcą się na nim układy współczynników i specjalnych efektów: od dodatkowo płatnego rzutu kostką po Odwrót, którym spróbujesz ocalić swoją armię.

W tym czasie przeciwnik robi to samo. Potem na trzy-cztery odsłaniacie swoje koła i doliczacie wszystko, co z nich wynika, do podstawowego rozkładu sił wynikającego z liczby jednostek i cech dowódców biorących udział w bitwie.

Trzeba zagrać samemu, żeby poczuć, ile tu jest blefu, kombinowania, przewidywania ruchów przeciwnika i gospodarowania kartami między różnymi bitwami. Rozstrzyganie bitwy to osobna mini-gra: na tyle złożona, by zapewnić kupę frajdy, i tak prosta, by spokojnie przeprowadzić ją po kilka razy w każdej rundzie bez zaburzenia płynności rozgrywki.

System rozstrzygania bitew w Ładzie Chaosu zachowuje delikatną równowagę między stosunkiem wysłanych do walki sił (im więcej, tym większa szansa na wygraną, plus rola dowódców i ich statystyk i cech), a nieprzewidywalnością, emocjami, podstępami. Między deterministycznym “mam więcej, więc wygrywam”, a losowym “wyturlałem tyle!”/”zagrywam kartę i wygrywam”. To wisienka na torcie tego projektu!

Foto: Brodaty Boardgames

Tekst: Rafał Szyma

Poprzednie materiały:

https://portalgames.pl/pl/mechanika-ladu-chaosu-dynamiczna-mapa/

https://portalgames.pl/pl/mechanika-ladu-chaosu-reaktor-akcji/ 

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.