Thorgal – felieton #4

Nie jestem wielkim fanem serialu Wiedźmin na Netfliksie, ale scena walki w pierwszym odcinku pierwszego sezonu, słynny pojedynek Geralta z bandą Renfri jest jednym z najlepszych pojedynków w historii kina. 

W zespole dev Thorgala nie było w tej kwestii sporu. Wszyscy jak jeden mąż nie jesteśmy fanami walk przedłużających się długimi minutami, zarówno w klasycznych grach RPG, jak i nawet najlepszych planszówkach, jak Sleeping Gods, czy Descent reguły walki dłużą się i zamieniają cały experience w katorgę. 

Jedna runda, jeden rzut. Walka to nie ścinanie drzewa, to nie rąbanie siekierą w gruby pień i zdejmowanie mu cios po ciosie kolejnych hit pointów. To doskok, pchnięcie, to czasem zastawa, czasem odskok, ale zaraz potem ponowienie i cios.W grze solo gracze mogą smakować się skomplikowanymi systemami, mogą bawić się w taktyczne, trwające wiele rund pojedynki, lecz tu, gdy przy stole siedzi trzech, czy czterech graczy, nikt nie ma ochoty obserwować cię, jak przez 10 minut walczysz ze sforą wilków. 

Pierwsza notatka, pierwsze założenie dotyczące walki brzmiało: Jeden rzut.

Dlaczego kości, dlaczego rzut? Czy walka nie mogłaby być oparta na kartach jak w Gloomhaven, czy Kemet? Czy nie dało się przyjść z czymś oryginalnym? Użyć mechanizmu bag building do uczenia się nowych ciosów i wyciągania konkretnego żetonu ataku w czasie walki? Czy nie mogliśmy zaprojektować planszy pojedynku z prostym mechanizmem worker placement reprezentującym określone typy ataków? Gracze wystawialiby swoje piony akcji na konkretne typy ataków i realizowali efekty tych pól…

Dało się, pewnie że się dało. Unikalne reguły walki w grach to źródło ledwo tylko dotknięte, to złoża, w których kryją się dziesiątki niezrealizowanych jeszcze, nie rozważanych przez twórców pomysłów. 

Dlaczego więc po prostu rzut kośćmi?

Bo kochamy gry RPG, bo wychowaliśmy się na D&D, czy Warhammerze, bo nie ma nic bardziej klasycznego niż rzut kośćmi na atak.

Każdy przeciwnik w Thorgalu reprezentowany jest przez kartę. Karta ma na sobie układ pól. Na polach znajdują się miejsca, które trzeba trafić, by go pokonać. Są też miejsca, których należy unikać. Są i miejsca, które zapewnią nam dodatkowe bonusy jak Punkty Doświadczenia, czy inne premie. 

Jak przebiega walka?

Dobierasz kartę przeciwnika. Budujesz pulę kości. Wynikają one z tego jakim bohaterem grasz, jak rozwinąłeś go w trakcie gry (szczegóły w kolejnych updejtach), jaką masz broń i specjalny ekwipunek (szczegóły w kolejnych updejtach) i wszystkich innych dodatkowych bonusów.

Bierzesz tą pulę kości i rzucasz. Każda kość wskaże jaki żeton możesz dobrać. Żetony układasz na karcie przeciwnika.

Ułóż je tak, by zakryć pola, które pozwolą go pokonać.

Ułóż je tak, by zarazem nie zakryć pól oznaczających, że ty zostałeś zraniony.

Ułóż je tak, by przy okazji zdobyć jakieś Punkty Doświadczenia.

Jeden rzut. Kilka żetonów. Kilkanaście możliwości rozwiązania tego taktycznie. Zaatakujesz tak, by go dobić, mimo że będziesz poraniony? Zaatakujesz celnie, ale nie dasz rady już tak ułożyć żetonów, by zdobyć expa? 

Jeden rzut. Sporo taktyki. 

 

Autor: Ignacy Trzewiczek

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.