Bitoku to ogromna, średniej ciężkości gra euro z mnóstwem negatywnej interakcji i fenomenalną szatą graficzną inspirowaną japońską mitologią. Rozgrywka toczy się na przestrzeni czterech rund podzielonych na cztery fazy — pory roku. Podczas każdej z nich będziecie zdobywać kolejne punkty z wielu dostępnych akcji, korzystając z pomocy Yokai, czyli Opiekunów Kniei. Ok, a jakie są dostępne akcje w poszczególnych porach roku?
Wiosna: Przebudzenie Kniei
W tej fazie gracze otrzymują Yokai, które posłużą im w najbliższej rundzie, oraz gromadzą Zasoby. Wszyscy gracze jednocześnie wykonują poniższe dwa kroki.
Wezwanie Yokai. Każdy gracz dobiera ze swojej talii karty Yokai, póki nie będzie mieć na ręce 4 kart. Może się zdarzyć, że w tej fazie ktoś będzie już miał na ręce więcej niż 3 karty – pozostałe z poprzedniej rundy. Taka osoba nie dobiera kart ze swojej talii. Następnie każdy gracz wybiera, które karty odrzuci, a które 3 zostawi sobie na ręce.
Zbieranie Owoców. Każdy gracz zbiera nagrody widniejące na Kryształach Snów (fioletowe) na swojej planszy. Nagrody można zbierać w dowolnej kolejności. Kiedy wszyscy gracze wykonają obydwa kroki, nadchodzi faza Lata.
Lato: Wezwanie Opiekunów
W tej fazie gracze wykonują pojedyncze tury w kolejności podyktowanej położeniem ich znaczników (od lewej do prawej) na torze Kolejności Tur. Gdy nadejdzie Twoja kolej, musisz wybrać 1 z 4 podstawowych akcji.
1. Zagranie karty Yokai z ręki, czyli położenie karty na swojej planszy na pustym polu w obszarze Yokai. Następnie odblokuj kość leżącą po prawej stronie od właśnie zagranej karty, aktywuj kartę Yokai i wykonaj przedstawioną na niej akcję oraz Zharmonizuj Kryształ połączony z polem właśnie zagranej karty, wykonując akcję z kafelka Kryształu. Dwa ostatnie kroki nie są obowiązkowe.
2. Użycie odblokowanej kości ze swojej planszy. Pamiętajmy, że zanim umieścimy kość na planszy, możemy zwiększyć jej moc, odrzucając dowolną liczbę Amuletów. Następnie nawiedzamy Knieję, czyli umieszczamy kość na dowolnym pustym polu, a w ostatnim kroku wykonujemy stosowne do Regionu akcje Kniei i Budynku.
3. Przeprawa przez Rzekę jest możliwa, jeżeli posiadamy co najmniej jedną kość w obszarze Kniei poniżej Rzeki. Teraz musimy wybrać jedną ze swoich kości i przenieść ją na odpowiednie puste pole w obszarze Wzgórz Hikaru po każdej ze stron planszy. Następuje ukorzenie, czyli zmniejszenie mocy swojej kości o 1. Na koniec korzystamy z dobrodziejstwa zapewnionego przez pole, na który zdecydujemy się przenieść swoją kość.
4. Spasowanie, poprzez które nie możemy już podejmować żadnych akcji.
Z chwilą gdy wszyscy gracze spasują, kończy się faza Lata i nadchodzi faza Jesieni.
Jesień: Oddawanie Czci
Jesień to pora zadumy. W tym czasie ambitne duchy stają przed Wielkim Duchem, aby zdać sprawę ze swych poczynań. Następujący krok wszyscy gracze wykonują jednocześnie.
Ustalcie nową kolejność tur. Gracz, którego kość znajduje się na najwyższej pozycji w Domu Wielkiego Ducha, umieszcza swój znacznik Gracza na pierwszej pozycji na torze Kolejności Tur, spychając pozostałe znaczniki o jedną lokatę w prawo. Następnie gracz, którego znacznik zajmuje drugą najwyższą pozycję w Domu Wielkiego Ducha, umieszcza swój znacznik na drugiej pozycji na torze Kolejności Tur itd. Oczywiście, jeżeli w Domu Wielkiego Ducha mamy kilka kości, bierzemy pod uwagę tylko jedną – tę o najwyższej pozycji. W przypadku braku kości, kolejność tur nie zmienia się. Po wykonaniu tego kroku faza Jesieni kończy się i nadchodzi faza Zimy.
Zima: Spoczynek
W tej fazie wszyscy gracze muszą wykonać poniższe pięć kroków w podanej kolejności.
1. Opiekunowie powracają do Domu, co oznacza, że należy zebrać swoje kości z planszy gry i umieścić na “czerwonych” polach swojej planszy gracza w dowolnej kolejności. Kości zachowują swoją aktualną moc.
2. Cnoty Ducha, czyli jeżeli mamy co najmniej 5 kart Yokai (licząc karty w talii, na planszy gracza, w ręce i stosie kart odrzuconych), możemy usunąć z gry na stałe jedną kartę, aby zdobyć punkt zwycięstwa. Ten krok nie jest obowiązkowy.
3. Pożegnanie Yokai, czyli przenoszenie pozostałych na planszy gracza kart Yokai na swój stos kart odrzuconych. Oczywiście karty Yokai z ręki tam pozostają do wykorzystania w następnej rundzie.
4. Przesunięcie znacznika Wielkiego Ducha na torze rund o jedno pole naprzód.
5. Śnieg w Kniei, czyli przygotowanie komponentów gry do następnej rundy.
Na końcu Zimy w ostatniej rundzie następuje Wywyższenie i podliczenie końcowej punktacji z rozgrywki.
Gra Bitoku jest dostępna TUTAJ.