Słońce wschodzi nad cudownym miastem Ur. Zbliża się kolejny dzień ciężkiej i owocnej pracy. Kiedy poszczególne dzielnice wreszcie zostaną ukończone, nasza chwała rozbłyśnie w całej Mezopotamii. Jesteście zarządcami tej budowy, lecz tylko jeden z was zapisze się w historii jako najsłynniejszy budowniczy Ur.
Po Aztekach, Inkach i Egipcjanach przychodzi czas na Sumerów! Tabannusi: Budowniczowie Ur to kolejny wielki projekt genialnego Daniale’a Tascini’ego (Tzolkin, Teotihuacan, Tekhenu) i Davida Spada’y (7: The Sins). Cofniemy się tutaj do epoki brązu, wcielając się w budowniczych najstarszego miasta Mezopotamii. Tabannusi w przemyślany sposób łączy w sobie mechaniki znane z poprzednich gier Tascini’ego i dodając nowe. Jak na ciężkie euro przystało, po otwarciu pudełka natraficie na ogromną liczbę komponentów, począwszy od dużej planszy głównej i rozbudowanych planszy graczy, poprzez kilkadziesiąt różnego rodzaju kafelków, aż po blisko 40 kości i ponad 80 figurek domów i budowli. W wasze władanie zostało oddanych pięć dzielnic ogromnego miasta. Czy zapiszecie się w jego historii?
Na waszych Planszach Graczy znajdują się kafle Skrzyń (które mogą być wydawane zamiast Surowców) oraz znaczniki Domów. Wybudowanie i zabranie Domu z Planszy Gracza odsłoni przed wami kolejne bonusy. Podobnie jak w Tekhenu, tak i tutaj Domy na Planszy Gracza są ułożone w rzędach, a każdy kolejny Dom musi być dobrany z lewej strony rzędu, przez co odsłaniane bonusy będą coraz większe.
Na planszy Głównej przedstawione zostało miasto Ur, podzielone na 5 Dzielnic. Dzielnice 1-3 są Dzielnicami zwykłymi, które będziecie mogli kontrolować poprzez stawianie własnych budynków. W Dzielnicy 4 mieści się Port, w którym pozyskacie kafle Skrzyń, natomiast w Dzielnicy 5 znajduje się Zikkurat, gdzie zyskacie dodatkowe możliwości punktowania dzięki kaflom Zikkuratu. Ale co decyduje, w jakiej Dzielnicy możecie wykonać akcję?
Do każdej Dzielnicy przypisanych jest 7 kości w innym kolorze, a każdy kolor reprezentuje inny Surowiec. Każdy z was ma do dyspozycji własnego Pomocnika oraz Architekta. Na początku swojej tury bierzecie kość z Dzielnicy, w której znajduje się wasz Architekt i dodajecie ją do swoich zasobów. Następnie przemieszczacie Architekta do Dzielnicy o numerze wskazanym przez liczbę oczek na zabranej kości. Aktualna pozycja Architekta informuje was (i waszych przeciwników), w której Dzielnicy wykonacie akcje w przyszłej turze.
Po przemieszczeniu Architekta wykonujecie akcje w Dzielnicy, w której znajduje się wasz Pomocnik. W każdej Dzielnicy możecie wykonać od 0 do 2 akcji. Choć akcje dla każdej Dzielnicy są różne, to w każdej będziecie umieszczać znaczniki Kontroli w swoim kolorze. Pozwolą one zyskać dodatkowe premie, jeżeli inny gracz wykona akcję na kontrowanym przez was obszarze. Musicie jednak uważać, bo liczba znaczników Kontroli jest ograniczona. Jeżeli jakaś akcja będzie wymagała od was znacznika Kontroli, a wam będzie go brakować, nie będziecie mogli wykonać tej akcji!
Dzielnice zwykłe są posiatkowane na pola z przypisanymi do nich bonusami. Jeżeli będziecie chcieli postawić tam Budowlę, musicie wpierw umieścić na konkretnym polu znacznik Projektu w jednym z trzech kolorów. Kiedy w kolejnych turach będziecie stawiać Budowlę na swoim Projekcie, zapłacicie za wszystkie Projekty tego samego koloru w tej Dzielnicy — także Projekty innych graczy. Będzie was to kosztować więcej, ale otrzymacie też większe zyski. Zamiast Budowli możecie także inwestować w kafle Ogrodów, co pozwoli wam czerpać później zyski za każdym razem, kiedy tylko ktoś postawi budynek obok waszego Ogrodu.
W Dzielnicy Portowej i Dzielnicy Zikkuratu także możecie stawiać budynki. Ponadto w porcie, poprzez położenie na wybranym kaflu Statku swojego znacznika Kontroli, otrzymacie dodatkowe zdolności aktywne przez całą rozgrywkę i zwiększycie swoje panowanie nad Przystanią. Za wszystkie akcje najczęściej będziecie płacić Surowcami na kościach lub Złotem, które może zastąpić dowolny surowiec.
Zazwyczaj z każdym wykonaniem akcji wiąże się awans na torach Rzemiosła. Istnieją trzy tory Rzemiosła: biały, żółty i brązowy. Podniesienie swojego znacznika na torze Rzemiosła przynosi dodatkowe korzyści, ale tylko wówczas, jeżeli gracz aktywuje swój najniższy znacznik albo jeżeli dowolny znacznik dotrze do pola z nadrukowaną premią.
Tabannusi nie kończy się po określonej liczbie tur, ale o jego zakończeniu zdecydujecie wy sami. Jeżeli z danej Dzielnicy zostanie zabrana ostatnia kość, następuje jej punktowanie. Wszyscy otrzymujecie Punkty Zwycięstwa za swoje Budowle w tej Dzielnicy, ale też wszyscy tracicie przypisany do niej Surowiec. Gracz, który aktywował punktowanie, zabiera z toru Czasu 1 żeton Złota. Jeżeli był to ostatni żeton Złota na tym torze, uruchamia się koniec gry. Rozegrajcie jeszcze jedną, finałową rundę, a następnie podliczcie punkty. Ten z was, który zdobędzie ich najwięcej, wygra!
O NAS
Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.
Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.
Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.