Smartphone Inc. – dynamiczna gra z emocjami od początku do końca

Jedną z naszych nadchodzących premier jest gra Smarthone Inc., w której zarządzamy rynkiem rozwijających się technologii komórkowych. Bardzo proste do wytłumaczenia zasady oraz dynamiczna i płynna rozgrywka sprawiają, że do gry o tej nowoczesnej tematyce szybko przekonuje się wiele osób.

Powiem wam nieco więcej o tym, jak przebiega rozgrywka w Smarphone Inc., a następnie Asia podzieli się wrażeniami z kilku rozgrywek. 

Weronika

Smartpone Inc. to ekonomiczna gra symulacyjna, w której kierujesz firmą produkującą smartfony. Usprawniasz swoją produkcję, rozwijasz technologię, zajmujesz się logistyką, a następnie |ustalasz ceny swoich produktów i dostarczasz je na rynek. Możesz zalać go mnóstwem towaru w niskich cenach, jak i wysoko rozwiniętymi drogimi technologiami.

Gra jest bardzo prosta do wytłumaczenia i spójna. Dobrze się skaluje i dostarcza satysfakcji podczas rozgrywki w różnym gronie: od 1 gracza przeciwko wirtualnemu przeciwnikowi, Stevowi, aż po 5 graczy. Dobrze posłuży jako gra rodzinna, a przy okazji może pomóc dzieciom w nauce podstaw ekonomii w atrakcyjny sposób. Nie jest to jednak gra dla typowo dla dzieci – podczas wieczorów planszówkowych świetnie sprawdzi się jako angażująca gra ekonomiczna o średniej złożoności.

Rozgrywka w Smarthpone Inc. podzielona jest na 5 rund. Każda z nich składa się z 8 faz wskazanych na planszy. Ikonografia jest bardzo czytelna i usprawnia rozgrywkę, której mechanizm jest bardzo dobrze zaprojektowany.  

Główne mechaniki gry to bardzo ciekawie przeprowadzony wybór akcji, (co stanowi minigrę w grze) a także kontrola obszaru (area control). Twoje decyzje obejmują wybór wielkości produkcji, badanie nowych technologii, rozwój firmy, ekspansję na nowe rynki geograficzne, wpływanie na cenę i wybór rynków zbytu produktów. 

W fazie Planowania korzystasz ze swoich Arkuszy, umieszczając je jeden na drugim i zakrywając niektóre akcje. Ikonę na jednym z Arkuszy możesz zasłonić taką z innego Arkusza, która bardziej ci odpowiada.

W fazie Ustalania Cen, decydujesz, za ile będziesz sprzedawać swoje Towary. Zaznaczasz te ceny na planszy w Bloku Cen.

W fazie Produkcji wytwarzasz Towary, by sprzedać je w dalszej części tury.

W fazie Usprawniania Produkcji, rozpoczyna gracz z najniższą ustaloną ceną w fazie Ustalania Cen. Gracz zabiera wybrane Ulepszenie z Bloku Ulepszeń, jeśli odpowiedni symbol jest aktywny na jego Arkuszu. Jeśli jest nieaktywny, gracz bierze żeton Towarów. Ulepszenie może być użyte do modyfikowania Arkuszy.

Podczas fazy Badania Technologii, wydajesz wszystkie swoje Znaczniki Postępu, jakie otrzymałeś na badania Nowych Technologii (niewykorzystane przepadają). Technologie mogą podnieść sprzedaż lub zapewnić premie.

W fazie Logistyki rozszerzasz swoją działalność na inne regiony, aby zwiększyć sprzedaż. 

W fazie Sprzedaży Towarów każdy z graczy sprzedaje wyprodukowane przez siebie towary. Może sprzedawać w danym regionie tylko wtedy, kiedy zajdą odpowiednią warunki (między innymi nie ma tam Sprzedawców i są Klienci chętni kupić jego towar.

Ostatnia faza to Zdobywanie PZ. Każdy gracz otrzymuje je za sprzedane Towary oraz za kontrolę regionów. Każdy gracz podlicza Towary i mnoży je przez ustaloną cenę.

Asia

Pierwsza rozgrywka

Tu nie ma nic zbędnego – każda faza ma jasny cel, klarowną symbolikę, zrozumiałe zależności. Do tego gra kipi interakcją – musisz ciągle domyślać się co zrobią inni, żeby nie wygryźli cię z rynków.

Dziś nauczyłam grać mojego męża (gracza-sceptyka). Graliśmy w 3 graczy – trzeci był Steve, czyli automa. Na początku Steve nas ogrywał zdobywając kolejne patenty i zalewając rynek tanią produkcją. Potem mój mąż podniósł ceny i otworzył sprzedaż na nowych rynkach. W międzyczasie jednak ja poszłam w rozwój drogiej technologii 4G i opatentowanie jej przechyliło szalę zwycięstwa w moją stronę. 

Wnioski: Mąż był pozytywnie zaskoczony Smartphone Inc, którą określił jako ciekawą, ale nieprzekombinowaną. Mi gra w 3 całkiem się spodobała. Steve był graczem przewidywalnym, ale skutecznie zapełniał planszę. Do tego był bardzo łatwy w obsłudze. Gra ma niesamowicie płynny i szybki przebieg. Nie cierpi na wolny rozbieg – od pierwszego momentu twoje decyzje są ważne i od początku czujesz że rywalizujesz z innymi. Miodzio! 

Druga rozgrywka

Wczoraj nauczyłam dzieci grania w Smartphone Inc. Zagraliśmy we trójkę na planszy dla 1-3 graczy. Zasady są proste więc bardzo szybko weszli w grę. Wygrał 12-latek, a 10-latek był drugi (wygrałby, gdyby nie obniżał ciągle swoich cen  miał najlepsze technologie i zalał rynki ogromną produkcją, ale po niskich cenach  chciał zadowolić klientów). Ta gra świetnie ukazuje zależności między ceną, przewagą konkurencyjną, a popytem i przychodem w biznesie. Jest nie tylko ekonomiczna, co wręcz moim zdaniem fantastycznie edukacyjna. Polecam wszystkim.

Trzecia rozgrywka

Rozgrywka w 3 osoby zakończyła się spektakularnym zalaniem rynku przez tanią produkcję. I nie szkodzi że nie rozwinęłam technologii płatności komórkowych czy 4G – cena uczyniła cuda.  Następnym razem muszę przetestować strategię spijania śmietanki  podrożyć produkcję maksymalnie i zaatakować rynek drogimi unikatowymi technologiami.

Tym razem nauczyłam gry dwie nowe osoby. Ta gra ma niesamowicie szybki i płynny przebieg. Każda faza jest klarowna dzięki czemu wejście w grę dla nowych graczy jest błyskawiczne. Każda runda to pełne emocji nowe otwarcie. Najpierw planujemy swoje akcje w tajemnicy przed innymi, a potem patrzymy jak nasz plan zderza się z rzeczywistością, czyli naszymi konkurentami. Interakcja na mega wysokim poziomie. Świetna gra.

Polskie pudełko napakowane komponentami

Polskie pudełko z grą Smartphone Inc. jest większe niż to w oryginalnej, angielskiej wersji. Zawiera Rozszerzenie 1.1, które umożliwia rozgrywkę na trudniejszym poziomie, dla bardziej zaawansowanych graczy.

Dwie plansze dla różnej liczby graczy

W zależności od liczby graczy, dobiera się z pudełka jedną planszę. Na zdjęciu widać plansze dla 1-3 graczy oraz poniżej, dla 4-5 graczy.

Weronika Skupin, Joanna Wareluk

Fot. Joanna Wareluk

  • Innowacyjna gra ekonomiczna dla 1-5 graczy z silną interakcją, eleganckimi zasadami i szybką rozgrywką
  • Tylko w naszym sklepie w przedsprzedaży z 6 unikatowymi kafelkami

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.