“Na turniejach gra pokazuje głębie” – wywiad z Mistrzem Polski w Neuroshimę Hex

Co to były za turniej! Z Marcinem Sawickim, mistrzem Polski w Neuroshimę Hex, rozmawia Rafał Szyma.

Serdeczne gratulacje, panie Mistrzu! Dobra robota!

Bardzo dziękuję!

Jesteś stałym uczestnikiem heksowych turniejów. Jak oceniłbyś poziom tegorocznych mistrzostw?

Wysoki – gracze generalnie byli dobrze przygotowani. Nie było zaskoczeń typu “Mamy nową armię, która wygrywa, bo nie jest jeszcze ograna i nie wiadomo jak ją ugryźć”. Zdarzało to się w poprzednich edycjach, zwłaszcza wejście Mephisto było tutaj wstrząsem. W połączeniu z dość dużą ilością finalistów dało to bardzo ostre, ciekawe rozgrywki na wszystkich etapach.

Chociaż jedna ciekawostka – większość graczy skupiała się na armiach uznawanych za silne, i przeciw nim była dobrze przygotowana… znacznie mniej uwagi poświęcając nie tylko armiom “słabym”, ale również solidnej bazie z podstawowej wersji gry. Byłem raczej wyjątkiem wśród zawodników, nie posiadając na liście wysoko cenionych Mephisto, Sand Runners i Death Breath, a za to mając bazowy Posterunek. Ale okazało się, że to właśnie ten Posterunek sprawiał przeciwnikom sporo kłopotów 🙂

Czy jakaś rozgrywka albo sytuacja na planszy szczególnie zapadła Ci w pamięć? Jaka i dlaczego?

“Posterunek?! Ale tym nikt nie gra! (…) Stój spokojnie, nie uciekaj (…) W zasadzie to… jak grać przeciw Posterunkowi?…”

W jednej z rozgrywek Bestie przeciw Death Breath sztab Bestii pół gry spędził zsieciowany przez własnego sieciarza… co jednak zapewniło bezpieczeństwo i w końcowym rozrachunku – zwycięstwo w grze 🙂

Specjalizujesz się turniejowo w Neuroshimie Hex, czy też jesteś turniejowym drapieżnikiem i polujesz na turnieje różnych tytułów?

Lubię turniejową atmosferę, ostrą rozgrywkę, starcia z dobrymi graczami, często prezentującymi zupełnie inne podejście i styl gry. Nieraz na turniejach otwierały mi się oczy na zasadzie “To tak też można?! to działa?!”.

Jest to też bardzo odświeżające dla gry jako takiej – grając turniejowo i spotykając się z różnymi graczami, ta sama gra ma okazję pokazać więcej głębi niż grana cały czas w tym samym gronie.

Regularnie biorę udział w Mistrzostwach Polski Neuroshimy Hex i Carcassonne, poza tym bywam na lokalnych turniejach różnych gier kiedy nadarzy się okazja.

Gdybyś miał wskazać 3 ulubione jednostki w NSH – które byś wybrał i dlaczego?

Specyfika Neuroshimy Hex jest taka, że równowaga w grze jest zapewniana na poziomie armii, nie poszczególnych jednostek. W związku z tym większość armii posiada pojedyncze, bardzo silne żetony, które z oczywistych względów są bardzo atrakcyjne.

Pomijając te żetony – myślę, że moim wyborem na “ciekawe i lubiane” byłyby Zasłona Dymna Mississipi (potrafi ciekawie zmienić planszę, nie tylko zrobić dziurę w liniach przeciwnika – to co prawda nie jednostka ale załóżmy że pytanie było ogólnie o żetony). Sędzia Stalowej Policji (ruchliwość, podwójny atak i odbicie są bardzo mocne, ale niska inicjatywa wymusza trochę akrobatyki przy ustawianiu żetonu), i Opancerzony Łowca Molocha (w zasadzie bardzo prosty żeton, niespecjalnie imponuje na tle wzmacnianych Sztabem strzelców, ale dookólny atak wręcz w połączeniu z Pancerzem pozwala na olbrzymią kontrolę nad planszą nawet przy przeciętnej Inicjatywie 2).

Czego życzyłbyś sobie w kolejnych armiach do Heksa? Masz jakieś marzenia, sugestie, pomysły albo intuicje?

W zasadzie nie – armii do Heksa jest bardzo dużo, cały czas odkrywam nowe głębie w istniejących i ich kombinacjach. To, na czym mi zależy najbardziej, to dobra równowaga – armia, która dobrze poprowadzona i jest w stanie walczyć z każdym przeciwnikiem, jest znacznie ciekawsza (i bardziej grywalna w środowisku turniejowym, co jest dla mnie istotne). (…) Dla mnie rozgrywka powinna być rozstrzygana przez umiejętności graczy (i uśmiech Fortuny, oczywiście), nie przez wybór armii.

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.