Jak Keyforge zainspirował mnie do roll and write

Mamy nowy gorący temat. Nazywa się gry roll and write. Każdy wydawca gier na tej planecie właśnie oszalał na tym punkcie. To ten sam wirus jak przed laty deckbuilding. Jak gry legacy. Jak gry narracyjne. Dziś każdy wydawca wydaje gry, które opowiadają historie, w których się rzuca i w których się pisze. Szaleństwo.

Gry roll and write były obecne na rynku od lat. Pamiętam moją pierwszą rozgrywkę w Rolling Japan wiosną 2015, Dice Stars rok później, wiosną 2016, a wcześniej jeszcze, gdzieś w 2013 grałem w samoróbkę Qwixx. Z każdą kolejną grą ten gatunek gier mocniej mi się podobał i najwyraźniej coraz bardziej podobał się także innym graczom na całym świecie. W końcu, w roku 2018 wybuchło szaleństwo. Stało się to za sprawą dwóch gier, niemieckiego Ganz Schon Clever oraz francuskiego Welcome to.

Była jesień 2018 kiedy zdecydowałem, że i ja chciałbym zaprojektować fajnego roll and write’a.

***

Podstawowy pomysł na Osadników: Wykreślane Imperium jest piekielnie prosty. W przeciwieństwie do większości gier tego gatunku, w których na początku gry gracz ma masę opcji i pól gdzie może wpisywać symbole, i z każdą rundą tych miejsc jest coraz mniej, tu, w Osadnikach jest odwrotnie. Osadnicy to gra engine building, i chciałem by jej wykreślana wersja była wierna oryginałowi. Zaczynasz więc z kilkoma opcjami i wraz z rozwojem gry, wraz z tym jak budujesz kolejne budynki i zyskujesz nowe zdolności, gra się rozpędza i masz coraz więcej możliwości i ciekawych opcji do wyboru. To wykreślany engine building w pełnej krasie.

Pierwsza wersja prototypu działała poprawnie i była bardzo obiecująca. Gracz otrzymywał kartkę z sekcją Wioski, gdzie mógł budować swoje budynki i zyskiwać nowe zdolności oraz z sekcją Imperium, gdzie zamieniał surowce na punkty zwycięstwa poprzez budowę murów, sadów czy spichlerzy. Kartka była może nieco zbyt zatłoczona, gra była może zbyt zamotana, ale wiedziałem, że jest tu potencjał. Najbardziej cieszyło mnie, iż udało się zachować ducha Osadników, że gracz otrzymuje z kości surowce, ma do dyspozycji jabłka, drewno, kamień i potem tak jak w karciance wydaje je na budowę różnych budynków. Każdy kto zna Osadników czuł się jak ryba w wodzie.

***

Osadnicy: Narodziny Imperium to jeden z największych przebojów Portal Games. Gra wygrała niezliczoną liczbę nagród, ukazała się w 13 różnych językach na całym świecie, w ciągu kilku lat ukazało się do niej 6 różnych dodatków. Ta silna marka i wspaniałe grafiki zdawały się być idealnym małżeństwem, z którego narodzi się piękny roll and write.

No i wtedy uderzył mnie w głowę Keyforge. Rewolucyjny pomysł wydawnictwa Fantasy Flight Games polegający na tym, iż każde pudełko z grą zawiera inny zestaw komponentów absolutnie mnie zachwycił. To coś czego nigdy wcześniej nie widzieliśmy. Mój umysł mimowolnie zaczął pracować. Czy potrafiłbym zaprojektować taką grę? Grzegorz z działu produkcji zaczął płakać, gdy podszedłem do niego i zacząłem to swoje słynne: “Wiesz, mam taki pomysł…”

Co jeśli każda gra jaką wyprodukujemy będzie miała inny zestaw budynków? Czy zdołam zaprojektować 50 czy 100 różnych zdolności tak by je pomieszać i by każde pudełko zawierało zupełnie inny mix budynków?

Jak zareaguje rynek? Czy gracze będą kupowali po kilka pudełek, by zdobyć różne zestawy? Czy będą wymieniali się na konwentach stronami z bloczków? Debatowaliśmy w Firmie nad tym pomysłem, a dział produkcji już nękał drukarnię o możliwości produkcji takiego tytułu. Wtedy wpadłem na jeszcze inny pomysł. A co jeśli każda strona w bloczku będzie inna? Gdybyśmy w przeciwieństwie do wszystkich innych gier wydrukowali bloczek kartek do gry i każda byłaby inna? Za każdym razem gdy grasz, masz inny zestaw. Gra zawsze jest inna.

To było to! Zamiast produkować 10 tysięcy pudełek, które różnią się bloczkiem, wydrukujemy 10 tysięcy pudełek, które mają taki sam bloczek, składający się z 48 unikatowych stron!

Rzuciłem wyzwanie sobie i Asi. Rzuciłem wyzwanie działowi produkcji, grafiki, rzuciłem wyzwanie całemu zespołowi. Produkujemy grę, w której każda strona to inny zestaw umiejętności i cech.

***

Po kilku miesiącach pracy przyznaję – jestem dumny z mojego zespołu. Pudełko z grą zawiera bloczek z 48 klasycznymi stronami jak w każdej dobrej grze roll and write. Możesz na nich grać w wersję podstawową, familijną lub w wariant zaawansowany, który dzięki jednej drobnej zmianie dodaje grze całego dodatkowego wymiaru i poziomu kombinowania. To kawał dobrego roll and write’a.

Oprócz tego mamy coś więcej. Do pudełka dodaliśmy jeszcze jeden bloczek. Kolejne 48 stron. Zaprojektowaliśmy i wyprodukowaliśmy 48 różnych zestawów budynków, unikatowych zdolności i cech. Tygodnie pracy całego zespołu. Nazywamy ten bloczek Trybem Przygody, bo za każdym razem gdy grasz, spotka cię coś nowego, inne budynki do stworzenia, nowe warianty, nowe sposoby na zdobywanie punktów zwycięstwa. Za każdym razem gdy grasz, czeka cię niespodzianka.

Tak oto Keyforge wpłynął na osadnikową wykreślankę.

Aktualnie trwa przedsprzedaż gry Osadnicy: Wykreślane Imperium. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat gry, odwiedź specjalnie przygotowaną stronę gry, którą znajdziesz klikając w baner powyżej!

Share this

Zostaw komentarz