Ishtar – Bruno Cathala o swojej nowej grze

Ishtar – Ogrody Babilonu to nowa gra Bruno Cathali i Evana Singha, w której gracze rywalizują o to, kto stworzy najpiękniejszy ogród w Babilonie. Aby wygrać, będą musieli dobrze wykorzystać dostępne zasoby: fontanny, kwiaty, klejnoty i drzewa. Gra jest bardzo przystępna, nauka zajmuje jedynie kilka minut. Potrzeba jednak wielu rozgrywek, aby zrozumieć jej wyrafinowanie i pojąć całą gamę możliwości oferowanych z każdą nową rozpoczętą grą.

Bruno Cathala (projektant gry), tłumaczy, czym jest dla niego przystępność:

“Zawsze mówię, że stworzenie złożonej gry jest dość proste. Masz do dyspozycji mnóstwo zasad i jeśli poświęcisz wystarczająco dużo czasu, możesz dopasowywać te zasady, dopóki nie będziesz nimi usatysfakcjonowany. Jednak moim zdaniem, coś takiego zazwyczaj skutkuje stworzeniem bardzo nieprzystępnej gry.

W mojej pracy zwykle próbuję stworzyć systemy tak doprecyzowane, jak tylko możliwe, dzięki czemu są naprawdę przystępne. Natomiast głębia gry jest wynikiem wielu możliwości oferowanych graczom.

Właśnie taki sposób projektowania i rozwijania gry próbowałem wdrożyć w pracy nad Ishtarem.”

W hołdzie dla Go

Jak przyznają sami projektanci, Ishtar jest w wielu aspektach inspirowany grą Go; jest również hołdem dla niej. Gracze zaznajomieni z Go wyłapią pewne zależności, na przykład w momentach gdy będą umieszczać komponenty wydające się być trywialne na początku gry, tylko po to by kilka tur później zrozumieć jak kluczowe były te zagrania. Odkryją również na nowo ideę przystępności, dającą natychmiastową radość z gry, stopniowo odkrywając i ucząc się jej dogłębniej z każdą kolejną rozgrywką.

Bruno Cathala zwraca uwagę na następującą zależność:

“Granie w Ishtar daje podobne wrażenia co gra w Go. Na początku gry robisz co chcesz; umieszczenie kafelka tu czy tam nie wydaje się aż takie ważne. Jednak w miarę rozwoju gry, uprawiane tereny rozrastają się, blokując inne obszary. Zwykle właśnie w tym momencie (gdy jest już za późno!) orientujesz się jak ważne jest, aby strategicznie umieścić swoje pierwsze kafelki.

Kooperacyjna rywalizacja

Aby rozwijać się jako strategiczny ogrodnik, pierwszą rzeczą której musisz się nauczyć jest reakcja na akcje twojego przeciwnika. Podobnie jak w grze Go, nie możesz rozwijać swojej strategii w swoim rogu planszy bez uważnego obserwowania ruchów przeciwnika. Każdy nowy kafelek może znacząco zmodyfikować przebieg gry. Trzeba być na to nieustannie gotowym.

Umieszczane przez ciebie kafelki nie zawsze są pod twoją kontrolą. Czasami twój przeciwnik będzie miał z nich lepszy użytek niż ty!

Tak naprawdę możliwe jest nawet pomaganie przeciwnikowi w tworzeniu obiecującego kwietnika tylko po to, by w końcu spróbować przejąć nad nim kontrolę lub wykorzystać go do zablokowania innego gracza, będącego blisko zwycięstwa. Nic nie powstrzymuje cię przed zawarciem tymczasowego sojuszu, lecz nie zapominaj, że ostatecznie zwycięzca może być tylko jeden!

W rezultacie, interakcje pomiędzy graczami są nieustanne i subtelne. Musisz zwracać uwagę na wybory i strategie swojego przeciwnika, aby być w stanie zareagować i przystosować się. Tylko w ten sposób osiągniesz zwycięstwo.

O nas

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawcą gier planszowych. Wśród naszych najsłynniejszych tytułów znajdują się gry Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z .o.o. z siedzibą w Knurowie (44-190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj (kliknij): Polityka prywatności.

Nasz Twitter

Najnowszy odcinek podcastu 2 Pionki już dostępny - zapraszamy! https://t.co/gQE1TTzQ4g
W czwartek po południu ujawnimy informacje, które powinny zainteresować fanów jednej z naszych gier 😉 https://t.co/knFzByEWGW
Choć do oficjalnej premiery jeszcze trochę czasu, wszystkie zamówienia przedsprzedażowe Cooper Island wyślemy jeszc… https://t.co/2NR5g4aGzt

Newsletter