Alpy francuskie, 17 października 1922 r.

Wagonik elektrycznej kolejki linowej, warkocząc, wspina się nad lasami i dolinami na wyniosły szczyt. Jakbym był bohaterem powieści Juliusza Verne’a – pomyślał pułkownik Dassler.

W zasięgu wzroku pojawiły się zastępy potężnych Mechów zajętych drążeniem góry i wylewaniem ton betonu. Wszystko to otoczone łuną purpurowego światła pochodzącego z tuzinów cewek Tesli.

Asystent pułkownika zaczął wyrzucać z siebie dane – Wysokogórskie zakłady pracują pełną parą, Herr Oberst. Nasz zespół meteorologów przekazał nam prognozę niezwykle deszczowej wiosny. Następny rok zapowiada się znakomicie…

W Barrage wcielacie się w Dyrektorów Wykonawczych spółek energetycznych, a waszym zadaniem jest uzyskanie jak największej ilości energii. Będziecie wprowadzać Techonologie i inwestować Maszyny na Kole Budowy, by stawiać Tamy i Elektrownie wodne, łączyć je Kanałami i prowadzić jak najefektywniejszą produkcję, a następnie wypełniać kontrakty. Dążycie do tego, by na różne sposoby zdobyć jak najwięcej Punktów Zwycięstwa. Barrage (po włosku Zapora) to pięknie prezentująca się gra worker placement zaprojektowana przez włoskie studio Cranio Creations, sfinansowana na Kickstarterze i wydana po polsku przez Portal Games.

Barrage już porównywany jest przez recenzentów do Brass Birmingham i Lancanshire – to także duża i ciężka, podobnie wymagająca i satysfakcjonująca gra ekonomiczna, oparta o podobną wizualnie mapę, ale mechanika jest zupełnie inna. 

Mapa podzielona jest na trzy wyraźnie różniące się wizualnie obszary: Góry, Wzgórza i Równiny. Każdy z nich reprezentowany jest przez inną ikonę. Znajdują się tam zbiorniki wodne, bez których niemożliwe byłoby uzyskanie w grze energii – to woda jest najcenniejszym surowcem w Barrage.

Zadaniem graczy jest budowa zapór na akwenach, stawianie Elektrowni oraz łączenie jednych i drugich za pomocą Kanałów. Tylko Elektrownia połączona Kanałem z Tamą, produkuje energię. Pełnię interakcji odkryjecie wraz z możliwością kontrolowania kierunku przepływu wody. Inwestowanie w budynki na samym szczycie mapy (w Górach) jest najdroższe, ale możecie zarządzać spływającą wodą wcześniej niż wasi przeciwnicy stawiający zapory na wzgórzach i nizinach. Ponadto przekierowujecie wodę do waszych Elektrowni, a potem zbiorników położonych pod nimi, zaburzając w ten sposób jej naturalny przepływ, co stanowi ciekawy element negatywnej interakcji.

Nie możecie być pewni, czy wasza inwestycja w Kanały nie zostanie wykorzystana przez naszych przeciwników, albo czy płacąc przeciwnikowi za skorzystanie z jego Kanału, nie pomożecie mu w sfinansowaniu ważnych inwestycji. 

W grze dostępnych jest zbiór komponentów wspólnych oraz komponentów Spółki, indywidualnych dla każdego gracza. Wśród elementów wspólnych trzeba wspomnieć wysokiej jakości dwustronną planszę główną, planszę Zarządu, a także ogólnodostępne znaczniki.

Komponenty indywidualne są jeszcze atrakcyjniejsze: to duże planszetki graczy, zwłaszcza w porównaniu do wcale nie tak wielkiej planszy głównej. Są one nazywane w tej grze planszami Spółek. Do nich dopasowywane są Koła Budowy, najciekawszy mechanicznie element gry, a na wierzchu układane są indywidualne znaczniki. Obok planszy gracza należy umieścić Inżynierów wysyłanych do wykonywania różnych akcji. Każda plansza Spółki jest nieco inna, a umiejętności graczy jak i Dyrektorów Wykonawczych pozwalają na zdobycie różnych bonusów. Barrage to niesamowicie regrywalny tytuł między innymi właśnie dzięki kombinacji asymetrycznych plansz Spółek i Dyrektorów Wykonawczych. 

Najważniejsze w tej grze to mieć sprawnie działający zestaw: Tama, Kanał, Elektrownia, a następnie wykonywać akcje produkcji energii. Gracze zagrywają Technologie i Maszyny wysyłając Inżynierów do Akcji Budowy, by stawiać różne budowle, a w pudełku znajduje się także plansza Biura Patentowego wprowadzająca nowy wymiar do rozgrywki dzięki kaflom zaawansowanych Technologii (tę planszę i kafle warto wprowadzić dopiero po kilku partiach). Uwagę zwracają estetyczne drewniane znaczniki, w tym Maszyn (koparek i betoniarek). Trzeba je posiadać, by budować równie pięknie wykonane z drewna podstawy i podwyższenia Tam, a także Elektrownie i Kanały: te budynki wyglądają różnie dla każdego gracza!

Ważną rolę pełnią koła budowy. To właśnie na nie gracze dysponują zasoby potrzebne do stawiania Tam, Elektrowni i Kanałów, czyli Maszyny i Kafle Technologii. Zasoby te nie są tracone, a inwestowane w Kole i wracają do puli gracza po pełnym obrocie Koła. Częstym problemem jest zablokowanie Maszyn na Kole Budowy, więc pomocna okazuje się dodatkowa akcja, dzięki której można rozdysponować swoich Inżynierów, by poruszyć Koło Budowy.

Gracze na kilka sposób punktują za wykonanie różnych zadań. Są m.in. kafle Celów na torze energii (gracz, który wyprodukuje najwięcej energii jest tym samym najdalej na torze energii i nie tylko orzymuje Punkty Zwycięstwa i Kredyty, ale ma większą szansę na wypełnienie Celów bez zgarniania minusowych punktów). Większe możliwości daje jednak wypełnianie Kontraktów dzięki produkowaniu energii: Kontraktów Początkowych (najprostszych do spełnienia, rozdawanych na początku gry), Prywatnych: najpierw kupowanych przez graczy, a potem wypełnianych indywidualnie i Państwowych, odkrytych od początku gry, których zawsze jest o jeden mniej niż graczy i są też najtrudniejsze do wypełnienia. Za te ostatnie można jednak zdobyć największe bonusy. 

Grę rozpoczynacie z kilkoma neutralnymi Tamami zbudowanymi na planszy, które mogą zostać wykorzystane przez wszystkich graczy. Podłączenie się do nich daje szybkie korzyści, ale wcale nie musi wam zapewnić długotrwałej przewagi. Możecie korzystać z Kanałów swoich lub innych graczy (za odpowiednią opłatą), ale najważniejsze, by to Elektrownie na końcu tego procesu były wasze, to znaczy w kolorze waszego prezesa spółki. Ilość zdobytej Energii zależy od ilości wody w zbiorniku (regulowanej poziomem Tamy) i wartości Kanału, który odprowadza wodę do Elektrowni. Bardzo często gracz, który dostawi Elektrownię i Kanał do neutralnej Tamy odskakuje na początku innym graczom, ale nie należy zapomnieć, że woda płynie dalej: niżej warto budować inne Tamy przechwycające wodę, a także podwyższenia, by kumulować ją i jednorazowo produkować więcej energii. 

Za spełnienie lub przekroczenie wymaganej produkcji jednostek Energii możecie wypełnić Kontrakty. W ten sposób otrzymujecie Punkty Zwycięstwa, Maszyny, Kredyty lub natychmiastową akcję specjalną (akcja budowy Kanału za darmo jest szczególnie kusząca!). Poruszacie się też na torze energii i odblokowujecie na nim bonusy: im więcej energii tym więcej Kredytów, a także więsza szansa na bonus z wypełnienia Celu. Producent największej ilości energii dostaje też najwięcej Punktów Zwycięstwa.

Akcje dostępne w grze:

W każdej z pięciu rund gracze kolejno wysyłają swoich Inżynierów na pola akcji na planszy głównej lub swoich planszetkach. 

• Akcja Budowy pozwala na zbudowanie Konstrukcji na planszy – gracz umieszcza określoną liczbę Maszyn (Betoniarek i Koparek) oraz właściwy kafel Technologii na swoim Kole Budowy i wykonuje obrót Koła o 1 segment – zasoby te są zablokowane do momentu wykonania przez Koło pełnego obrotu, a następnie umieszcza Konstrukcję na Mapie.

• Akcja w Stacji Turbin uruchamia Produkcję – gracz przemieszcza krople wody z wybranego zbiornika Kanałem do swojej Elektrowni, co generuje energię. Oczywiście musi mieć do tego Tamę (swoją lub neutralną), Kanał (swój lub dowolnego innego gracza, jeśli mu zapłaci) i rzecz jasna Elektrownię (w swoim kolorze). Jeśli wielkość produkcji spełnia wymagania Kontraktu, gracz może dodatkowo zrealizować Kontrakt.

• Akcja Gospodarka Wodna pozwala na umieszczenie nowych kropel wody u źródeł na Mapie. To pomocne, bo nie w każdej rundzie z danego zbiornika na górze mapy spływa woda. Poza tym mając wysoką na 3 segmenty Tamę lepiej jest wykonać akcję produkcji jeśli w zbiorniku są 3 krople wody, niż jedna. 

• W Banku gracze pozyskują nowe Kredyty na finansowanie inwestycji. To jedyna akcja, którą wszyscy gracze mogą wykonywać dowolną liczbę razy, inne są stopniowo blokowane przez robotników. 

• Akcja w Warsztacie pozwala na obrót Koła Budowy o dodatkowe segmenty, co przyspiesza uzyskanie dostępu do zablokowanych Maszyn i Technologii w związku z poprzednimi inwestycjami.

U Dostawcy Maszyn można kupić nowe Maszyny, ale niezbyt wiele (ich zbieranie jest dość mozolne).

W Biurze Patentowym można zdobyć nowe kafle Zaawansowanej Technologii (do wykorzystania na Kole Budowy), ale nie trzeba grać z tymi komponentami w pierwszych partiach.

W Dziale Handlowym gracze pozyskują nowe Kontrakty Prywatne.

Barrage to dość złożona gra. Wybór akcji wymaga umiejętnego planowania – jedynie Akcja Budowy jest dostępna na indywidualnej planszy Spółki, wszystkie pozostałe akcje znajdują się na wspólnej planszy i gracze rywalizują ze sobą o prawo do skorzystania z nich.

Na koniec każdej rundy następuje faza spływu wody, podczas którego woda zgromadzona u źródeł płynie rzekami w dół mapy. Jeśli napotka na niezapełniony zbiornik z Tamą, zatrzymuje się. W następnej rundzie gracze będą mogli ją wykorzystać do produkcji energii. Gra kończy się po ukończeniu 5 rundy. Punkty zwycięstwa pochodzą z wielu źródeł: produkcji energii, realizacji Celu, Premii na koniec każdej rundy, zrealizowanych Kontraktów i wykorzystanych Zaawansowanych Technologii. Na początku kolejnych rund gracze będą mogli też otrzymać bonusy z planszy Spółki, za wybudowanie określonej liczby elementów (zdjęcie elementu z planszy Spółki i przeniesienie go na planszę główną odsłania bonus).

Projekt Leeghwatera

Razem z Barrage wydajemy dodatek: Projekt Leeghwatera, który wprowadza piątą postać (choć nie umożliwia trybu gry pięcioosobowej). Otrzymujecie razem z nim komponenty kolejnej spółki, Niderlandy, a także planszę zarządu i pozostałe komponenty gracza. Kolejna spółka reprezentowana jest przez elegancką Ellen Vos.

Projekt Leegwatera wprowadza do gry także dodatkowe elementy względem gry podstawowej: Zagraniczne Zlecenia oraz Prywatne Inwestycje. Te pierwsze pozwalają na uzyskanie intratnych przychodów, ale uwaga! Tracicie Maszyny, które już nie wrócą do waszej dyspozycji, ponieważ wysyłacie je za granicę. Prywatne Inwestycje realizuje się na dodatkowej Planszy Zarządu.

Poniżej galeria zdjęć komponentów z dodatku.

Podsumowanie:

Wasze zadanie jest trudne: w czasach, gry rewolucja przemysłowa wyczerpała dostępne źródła energii niemal do granic możliwości, musicie zarządzać sprawnie, by zapewnić energię rozwijającemu się przemysłowi. Musicie reagować szybko i dostosowywać się do sytuacji, wykorzystując do maksimum własności swoich Spółek i Dyrektorów Wykonawczych.

Oryginalna i – nie można nie powiedzieć – płynna mechanika zarządzania przepływem wody, buduje silne zależności wśród graczy. Jeśli uwielbiacie planowanie, blokowanie przeciwników, minimum losowości i dużą dozę negatywnej interakcji, na pewno wsiąkniecie w Barrage na długo.

Fenomenalnie wydana polska edycja jednej z najwyżej ocenianych premier 2019 roku może znaleźć się na waszych półkach w przedsprzedaży – w atrakcyjnej cenie wraz z dodatkiem i promocyjnymi Kołami Budowy prosto z naszej drukarki 3D. Przekonajcie się na własnej skórze, dlaczego Barrage zbiera tak znakomite opinie recenzentów.

Poniżej wideorecenzje:

O nas

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawcą gier planszowych. Wśród naszych najsłynniejszych tytułów znajdują się gry Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Nasz Twitter

RT @pbookownik: #recenzjaNaPięćgwiazdek 🤓 Detektyw Sezon 1 od @Portal_pl 👍 https://t.co/HGOmWztEKP
@ChojrakTheCat Tak, miesiące temu. Aktualny status realizacji tego projektu: https://t.co/6rQIE316OK W tym tygodni… https://t.co/9RGwBaw3jW

Newsletter