BLOG: SERIA SYGNOWANA

– Nienawidzę cię – powiedział Rob, gdy tylko podszedł do mnie na Gen Conie w 2018  roku. – Zagrałem w Detektywa. Wiesz, że myślałem o zaprojektowaniu takiej gry opartej na historii przez dłuższy czas, a ty ją zrobiłeś. Ma w sobie wszystko to, co chciałbym mieć w swojej grze. Nienawidzę cię.

Patrzę na niego skołowany, a on wybucha śmiechem.

– Gratulacje. Zaprojektowałeś świetną grę, Ignacy.

– Grałeś w nią? Skończyłeś całą kampanię? – zapytałem.

– Tak. Zaprosiłem znajomych na weekend z grami. Zagraliśmy we wszystko. To była gra tego weekendu. W zasadzie to jedyna gra tego weekendu. Genialna. Nienawidzę cię.

Poklepał mnie po ramieniu, mrugnął i poszedł sobie. Uśmiechnąłem się.

Pomysł stojący za Sygnowaną Serią jest bardzo prosty. Zaprosić najlepszych opowiadaczy historii w branży i pozwolić im pobawić się systemem Detektywa. Poprosić ich o napisanie własnych, unikatowych spraw do tej gry. Fakt, że ta gra przemówiła do takich ludzi to dobry punkt startowy. Odezwałem się do Roba Daviau i Mike’a Selinkera i zapytałem, czy są zainteresowani. Obaj byli. W dzisiejszym artykule, opowiem wam o Drugim Dnie, sprawie zaprojektowanej przez Roba Daviau. 

Scenariusz

Pracując z legendarnym projektantem, taką ikoną branży jak Rob Daviau, autorem Betrayal at House on the Hill, czy Pandemic Legacy, można się znaleźć w trochę niezręcznej sytuacji. Co jeśli materiał nie spełni twoich oczekiwań? Poklepiesz Roba Daviau po plecach i powiesz mu, żeby bardziej się postarał? Serio?

Czekałem niecierpliwie na scenariusz do tej sprawy. W końcu otrzymałem maila. W tym samym momencie dostałem powiadomienie na Twitterze. Sprawdziłem. To był tweet od Roba.

“Właśnie wysłałem coś @trzewikowi. Mam nadzieję, że mu się spodoba.”

Wziąłem głęboki oddech i otworzyłem załącznik. Przeczytałem. Przeczytałem i pokochałem. Rob użył prawdziwych miejsc i lokacji, prawdziwych wydarzeń i zbudował wokół nich fascynującą historię kryminalną. Bardzo przekonującą historię. Wrzucił akcję w lata 70-te, zmienił setting gry, ale zachował ducha Detektywa – rozwiązywanie zagadek kryminalnych, które wydają się być tak prawdziwe, kiedy są połączone z realnymi miejscami i wydarzeniami. Ulżyło mi. Nie było klepania Roba po plecach i mówienia mu, żeby postarał się bardziej. Jego reputacja to nie przelewki. Jest jednym z najlepszych ludzi od historii w tej branży. To fakt. 

Zmiany, zmiany

– Chcę zmienić sposób działania przesłuchań w Detektywie – powiedział mi, gdy spotkaliśmy się na Grandconie. – Czy twój zespół da radę zmienić działanie Antaresu dla mojej sprawy?

– Co masz na myśli? – zapytałem.

– Chcę, żeby gracze mogli naprawdę zadawać pytania. Wpisywać je na stronie, żeby otrzymać różne odpowiedzi. 

– Jasne – powiedziałem i dałem pomysłowi zielone światło. Zaczęliśmy testy – na kartach do sprawy pojawiły się słowa kluczowe, a gracze mieli możliwość przyprowadzenia podejrzanych i świadków i zapytać ich o te konkretne frazy. Przesłuchanie zmieniło się z czytania gotowego dialogu w prawdziwą dyskusję w podejrzanym. Testerzy pokochali ten pomysł. Zespół Portal Games Digital, który to wszystko kodować i zmienić stronę, wręcz przeciwnie. 

Nowe zasady

W Drugim Dnie Rob wprowadził kilka nowych zasad. Mówiąc kilka, mam na myśli idealną ilość. Nie za dużo, żeby gracze się nie pogubili, ale również wystarczająco, aby wszyscy ze zniecierpliwieniem czekali, żeby zagrać w ten nowy dodatek.

Lata 70’, Starsky i Hutch, pościgi policyjne. Jest zasada Gaz do Dechy! – gracze mogą wydać żeton Autorytetu i zignorować koszt czasowy przemieszczania się po mieście. To jednozdaniowa zasada, a przy tym zawierająca tyle klimatu (włączasz syreny i wciskasz pedał gazu!). Rob dodał jeszcze kilka drobnych zmian, aby podkręcić klimat gry, takich jak przeszukiwanie biblioteki, czy przesłuchiwanie świadków. Za sprawą tych kilku dobrze zaprojektowanych zasad, zmienił grę Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa w grę Detektyw: Edycja Starsky i Hutch!

Wniosek

Włączenie takich ikon jak Rob Daviau w linię Detektywa jest wielkim krokiem naprzód dla całej serii. Nie tylko zapewnia to grze nową widownię i zasięg, ale również dodaje nowe pomysły i podejścia do systemu gry. Nazwaliśmy te małe pudełka “Serią Sygnowaną”, bo to właśnie to, co ci świetni projektanci robią – zostawiają swój podpis na grze, swoją własną markę.

Drugie Dno to fascynujące nowe podejście do Detektywa: Kryminalnej Gry Planszowej i wspaniała obietnica tego, co czeka tę serię w przyszłości!

No comments yet.

Leave Your Reply

O NAS

Portal Games jest działającym na polskim rynku od 1999 roku wydawca gier planszowych. Wśród nich znajdują się takie gry jak Robinson Crusoe, Osadnicy: Narodziny Imperium oraz Detektyw.

Administratorem danych osobowych jest Portal Games Sp. z . o. o. z siedziba w Knurowie (44- 190) ul. Sienkiewicza 13, nr KRS 0000617095, NIP 6312660554, REGON 363435596, e-mail: portal@portalgames.pl.

Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz tutaj Polityka prywatności.

Zobacz co u nas na tweeterze!

    Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

    Twoje imię (wymagane)

    Twój adres e-mail (wymagane)



    Chcę otrzymywać na podany przeze mnie adres e-mail newsletter od Portal Games Sp. z o.o. (informacje handlowe o nowościach, promocjach, produktach lub akcjach specjalnych w sklepie Portal Games) zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Portal Games Sp. z o.o. (KRS 0000617095). Dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera na zasadach opisanych w Polityce prywatności.