BLOG: U progu nowej ery

Witamy w 2018. Roku wielkich zmian.

Ale zanim zaczniemy, Gratulacje dla Isaac Childres i ich epickiej gry Gloomhaven. Gratulacje za otrzymanie #1 na BGG. Gratulacje za opublikowanie perfekcyjnej gry KS, to projekt marzeń, gra której publikacji nie podjąłby się żaden wydawca – gra o absolutnie absurdalnej ilości plansz zapakowanych w niedorzecznie małym pudełku. Gratulacje za poprowadzenie już drugiej kampanii dla tej gry. Gratulacje za stanie się piętnem, momentem w historii gier planszowych, opublikowanie gry, która zmieniła całą branżę.

Przemysł się zmienia. Gloomhaven może być tego najlepszym wizualnym i widowiskowym przykładem.

***

Spędziłem większość czasu w tym roku na rozmowach z detalistami i dystrybutorami o zmianach w branży. Prowadziłem dla nich seminaria i odwiedziłem większość dystrybutorów w U.S. i Europie omawiając temat. Handel elektroniczny to fakt. Internet to fakt. Amazon, Alexa, eBay, dyskonty to fakt.

To nie jest coś co zniknie po czasie, jak opryszczka. Amazon będzie nadal rósł w siłę.
Handel detaliczny – włączając sklepy z grami – to nie problem. Stąd moje seminaria, wysiłki, żeby pomóc ulepszyć sklepy stacjonarne w zestaw konwentów, zespół, który je poprowadzi z wczesnym uruchomieniem polisy na każdy nasz produkt.
Nawet jeśli rok 2018 będzie super trudny dla detalistów, internet pozostanie naprawdę silną sprawą.

***

W 2017 rozmawiałem z wieloma wydawcami i twórcami KS. Bez wymieniania imion i skupiając się na bardziej ogólnym trendzie niż konkretnych sprawach, jest coraz więcej i więcej kreatorów KS, którzy nie marzą już o zdobyciu dla ich gry normalnej dystrybucji. Format i proces, który znaliśmy z poprzednich lat – stwórz udany KS, wydrukuj gry i módl się o znalezienie wydawcy, który podpisze umowę.

Gloomhaven nie szukało wydawcy. Oni po prostu prowadzili inną kampanię i sprzedali tym sposobem o wiele więcej egzemplarzy niż 99% dystrybutorów w tej branży, kiedykolwiek sprzeda którekolwiek z ich pozycji.

Twórcy gry planszowej Batman ogłosili, że ta gra to ekskluzywny kickstarter i nie mają zamiaru szukać dystrybucji. Jest więcej twórców, którzy są cichsi i raczej nie będą ujawniać swoich strategii, ale oni nie widzą wartości programach dystrybucyjnych. Wolą dotrzeć do swojego klienta bezpośrednio, przez KS.

To bardzo interesujące pytanie, czy dystrybutorom uda się dostać największe gry KS do swoich programów.

***

7 z 10 najbardziej oczekiwanych gier planszowych z 2017 (bazując na głosowaniu BGG) było grami KS. To absolutnie szokujące proporcje, pokazują że dla wielu graczy (zagłosowało 10k geeków) KS jest głównym źródłem ekscytacji, dobrej zabawy, super gier, kiedy wydawcy oferują raczej dość nieciekawe, regularne publikacje.

Czy wydawcy wolą bezpieczniejsze opcje? Czy ich publikacje to kolejne euro gry, kolejna pozycja w katalogu i dlatego brak w nick ekscytacji? A może problem tkwi w marketingu, gdzie zbyt wiele gier zostaje wypuszczonych przez wydawców, przez co te konkretne tytuły nie mają czasu zabłysnąć?

Wszystkie 3 gry z listy – „Pandemic Legacy Season 2”, „Pierwsi Marsjanie” i „Chaterstone” miały długą przedpremierową kampanię i wzbudziły duży szum, tak jak regularnie robią to projekty KS, tworząc ogromne poruszenie miesiące przed publikacją.

Duże tytuły wydane w regularny sposób, tak jak nowe gry od Eric’a Lang’a (Godfather), Bruno Cathalha (Secrets), Rob’a Daviou (Mountains of Madness), Bruno Cathala (Yamatai), Vlaada Chvatil (That’s the question) nie zdobyły takiej popularności tego roku w porównaniu do „7th Continent”, „Gloomhaven” lub „This War of Mine”.

***

Rynek się zmienia. Jestem podekscytowany. Wystraszony. Skupiony. Gorliwie czekam na to co przyniesie nam 2018. A jakie są twoje przemyślenia na ten temat?


Oryginalny tekst na blogu BTTS na forum BGG: https://boardgamegeek.com/blogpost/72278/doorstep-new-era

Share this

Jeden komentarz

  • Mateusz

    Ja to czekam w 2018 na kilka ważnych premier. Na niektóre czekałam już kilka lat, wiec dla mnie o też rok dużych zmian. Oby więcej polskich gier wyszło w 2018!

Zostaw komentarz