Świat, który znasz przestał istnieć. Nie ma rządu. Nie ma armii. Nie ma cywilizacji. Bunt komputerów, wojna z maszynami, upadek świata ludzi. Stany Zjednoczone upadły na kolana. Wojna z maszynami trwa od trzydziestu lat. Powoli rosną ośrodki skupiające ludzi i próbujące zdobyć władzę w okolicy. Przejąć kontrolę nad sąsiadami. Zbudować nowy kraj. Nowy, 51. Stan…
51. Stan to gra karciana osadzona w uniwersum Neuroshimy, bestsellerowej gry fabularnej wydawnictwa Portal. Gracze wcielają się w role przywódców jednej z czterech frakcji (Mutanci, Kupcy, Nowojorczycy lub Appalachianie) i próbują rozwinąć swoją potęgę. Budują nowe Lokacje, podpisują Umowy, starają się atakować słabszych sąsiadów, by dostarczyć do bazy Zdobycze.
Mechanika gry opiera się na nowatorskiej regule pozwalającej użyć każdej z kart lokacji w grze na jeden z trzech sposobów – gracz sam decyduje, czy posiadaną kartę (np. Stacji paliw) chce wystawić jako Lokację, czy chce ja napaść i wystawić jako Zdobycz czy też chce z nią nawiązać handel i wystawić ją jako Umowę. Olbrzymia ilość decyzji, jakie mają gracze, bogactwo fabularne, sprawiają, że gra jest nieprawdopodobnie emocjonująca i posiada bardzo wysoki współczynnik regrywalności.
Autorem gry jest Ignacy Trzewiczek. Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy, czas rozgrywki nie przekracza godziny. Grafiki do gry wykonali znani fanom NS ilustratorzy, m.in. Mariusz Gandzel, Piotr Foksowicz, Tomasz Jędruszek.
Materiały dodatkowe
Mechanikę gry przybliża seria artykułów publikowanych w serwisie BGG (w wersji angielskiej):
- Develop your State
- Development
- Use it or lose it
- Hey! Interact with me!
- Break free!
- Play fast and play smooth!
Pliki
Dodatki
Recenzje
„Pod względem klimatu bije na głowę Hexa. Pod względem ilości możliwości kładzie na łopatki Dominiona.”,
Narmo, Valkiria.net
„„51. stan” to esencja emocji i strategii, szczególnie podczas rozgrywki dla 2 i 3 graczy. To naprawdę świetna gra, w której czuć to, że odbudowujemy zrujnowaną cywilizację, a nasi podwładni muszą grzebać w gruzowiskach byśmy mogli wybudować drogę lub dostarczyć paliwo do naszych maszyn.”,
Kamil Sambor, Esensja.pl
„51. Stan, to gra warta polecenia. Warta każdych pieniędzy. Warta nawet grzechu.”,
Maciej Matuszewski, paradoks.net.pl
„Jako jednak tytuł wymagający całkiem sporo taktycznego pomysłu, a przy tym wcale niedrogi, wart jest swojej ceny.”, Maciej Gajzlerowicz, Polter.pl
„I would like to give my special recommendation to the game 51st State by Ignacy Trzewiczek because I think that the game is a perfect example of a fusion between and interesting build-and-develop playing mechanism and a fitting background story.”, Frank Kulkmann, boardgame.de
„Pod prostymi do opanowania zasadami kryje się wielka paleta możliwości i taktyk, które musimy stale zmieniać i modyfikować.”, Ogry Planszowe.pl
„Nie co się oszukiwać – 51 Stan mimo swoich niedociągnięć i wad to jedna z najlepszych polskich gier karcianych jakie powstały. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że to jedna z lepszych gier strategicznych jakie są obecnie dostępne na europejskim rynku.”, Vermin, BoardTimes.pl
recenzja w magazynie Rebel Times
oraz multimedialne recenzje:
recenzja w Podcaście Planszostacja
wideo recenzja Wookiego (wersja PL) ,
wideo recenzja Yosza (wersja Eng)
wideo recenzja Drakkenstrike (wersja Eng)
Nagrody i wyróżnienia
-
Essen Hit, nagroda serwisu boardgame.de dla najlepszej gry targów Essen 2010
- 2011 Golden Geek Best Card Game Nominee
Informacje o produkcie
Autor: Ignacy Trzewiczek
Ilustracje: Mariusz Gandzel, Piotr Foksowicz, Roch Urbaniak, Tomasz Jędruszek, Piotr Cieśliński, Nightwind, Michał Oracz
Wiek: od 10 lat
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 30-90 minut
Zawartość pudełka:
- 109 kart (63x88mm)
- 110 znaczników
- kolorowa instrukcja
Strona gry w serwisie Boardgamegeek: 51st State